ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10045o13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Podstawy ochrony roślin
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr hab. Jacek Twardowski, dr inż. Włodzimierz Kita, dr inż. Jacek Jackowski, dr inż. Janina Zawieja
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student zna taksonomiczną pozycję najważniejszych grup organizmów szkodliwych i pożytecznych, patogenów i chwastów występujących na plantacjach roślin uprawnych. Posiada wiedzę o ich morfologii, biologii rozwoju oraz ekologii, a także rozumie wpływ na nie czynników abiotycznych i biotycznych. Wykazuje się znajomością podstawowych metod ochrony przed najważniejszymi agrofagami. Umiejętności: Absolwent kursu rozpoznaje najważniejsze grupy szkodliwych i pożytecznych stawonogów różnych ekosystemów. Potrafi diagnozować najważniejsze choroby roślin, ocenić zagrożenie plonu przez nie. Student zapoznaje się z ważniejszymi gatunkami chwastów jednorocznych i wieloletnich występujących na polach uprawnych, poznaje zasady regulowania zachwaszczenia w ważniejszych uprawach rolniczych. Nabywa również umiejętności doboru i prawidłowego stosowania chemicznych i biologicznych środków ochrony roślin.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania przez całe życie w zakresie problematyki związanej z ochroną środowiska. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role. Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie. Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu. Przejawia wrażliwość na problemy zagrożeń środowiska i nieracjonalnej gospodarki zasobami przyrodniczymi. Jest świadom konieczności stosowania zasad zrównoważonego rozwoju. Posługuje się racjonalnymi argumentami na rzecz tych zasad. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy i konflikty związane z ochroną środowiska. Ma świadomość znaczenia rolnictwa integrowanego dla produkcji żywności oraz dla stanu środowiska. Posługuje się racjonalnymi argumentami dla stosowania zasad rolnictwa integrowanego. Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.

Wymagania wstępne: Botanika, fizjologia i biochemia roślin, Wybrane działy zoologii, Chemia, Uprawa roli i roślin

Treści kształcenia: Rola owadów w różnych ekosystemach, ze szczególnym uwzględnieniem agroekosystemów. Czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na wielkość populacji owadów. Szkodliwa i pożyteczna entomofauna najważniejszych upraw rolniczych. Metody ochrony roślin, sygnalizacja i prognozowanie występowania organizmów szkodliwych. Profilaktyka w ochronie roślin. Znaczenie gospodarcze organizmów chorobotwórczych, wpływ ochrony roślin na środowisko, rozwój grzybów chorobotwórczych w zależności od czynników abiotycznych. Charakterystyka podstawowych grup zoocydów, fungicydów i herbicydów, możliwości ograniczania zużycia pestycydów w polowej produkcji roślinnej. Diagnostyka ważniejszych gatunków chwastów. Metody regulacji zachwaszczenia.

Literatura: Boczek J., Lipa J. 1978. Biologiczne metody walki ze szkodnikami roślin, PWN Boczek J, 1998. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. Wyd. SGGW Kochman J. Węgorek W. Ochrona roślin. PLANTPRESS Kraków 1997. Kochman J.1973. Fitopatologia PWRiL Warszawa Borecki z. 1996, Nauka o chorobach roślin, PWRiL Warszawa Woźnica Z.,2008. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL.

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, test z wykładów. Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań na kolokwium, ocena wykonanych projektów. Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstawowych zasad ochrony roślin w konsekwencji ochrony środowiska, dyskusja na zajęciach

Uwagi: