ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20223o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Antropogeneza
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr Dariusz Nowakowski
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 - zna podstawowe metody badań w antropogenezie, formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe, zna nazewnictwo systematyczne form kopalnych [KB2_W01, KB2_W01_BC, KB2_W07_BC]; W2 - objaśnia ewolucyjne przystosowania budowy hominidów do zmian środowiska w przeszłości [KB2_W04, KB2_W02_BC]; W3 - rozumie, że zróżnicowanie budowy form przedludzkich jest efektem potencjału genetycznego w różnych warunkach środowiskowych oraz koewolucji biologicznej i kulturowej [KB2_W04_BC]. Umiejętności: Student: U1 - identyfikuje różnice w budowie szkieletu form kopalnych w porównaniu do współczesnego człowieka i objaśnia związane z tym możliwe zmiany ewolucyjne [KB2_U01_BC, KB2_U02_BC, KB2_U03_BC]; U2 - dokumentuje zróżnicowanie budowy szkieletów form kopalnych [KB2_U01]; U3 - dyskutuje i ocenia informacje o najnowszych wynikach badań w antropogenezie [KB2_U04, KB2_U06].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - jest świadomy efektów pracy w grupie [KB2_K02]; K2 - planuje zadania badawcze i określa ich priorytet [KB2_K03].

Wymagania wstępne: antropologia, anatomia człowieka, paleontologia, prymatologia

Treści kształcenia: Szczegółowy przegląd zróżnicowania budowy czaszki i szkieletu pozaczaszkowego pomiędzy i w obrębie gatunków kopalnych homininów (w tym budowy uzębienia – w odniesieniu do typu diety). Wpływ makro- i mikroewolucji na rozwój i zróżnicowanie hominidów. Metodyka badań oraz różnorodność stanowisk badawczych. Znaczenie danych genetycznych w rekonstrukcji filogenezy człowieka.

Literatura: 1. Leakey R., Pochodzenie człowieka. Wydawnictwo CIS i Oficyna Wydawnicza MOST 2. Lewin R., Wprowadzenie do ewolucji człowieka. Prószyński i S-ka. 2000 3. Stringer Ch., Andrews P., The Complete World of Human Evolution. Thames and Hudson. 2005. 4. Tattersall I., Delson E., Couvering J., Encyclopedia of human evolution and prehistory. Garland Publishing New York and London. 2000. 5. Wolpoff, M.H., Paleoanthropology, 2nd edn. New York: McGraw-Hill. 1999

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne (co 2-3 tygodnie) pisemne sprawdziany na ocenę, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen. Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin z wiadomości przedstawionych na wykładach (50 pytań, zamkniętych i otwartych o charakterze pr

Uwagi: