ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: NBSS10015o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Biologia komórki
Kierunek: Biotechnologia
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr hab. Anna Rodziewicz, prof. nadzw. UP
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Student rozróżnia komórki prokariotyczne i eukariotyczne - identyfikuje komórkę roślinną, zwierzęcą i drobnoustrojową – opisuje funkcje błon cytoplazmatycznych, ich rolę w rozdzieleniu i izolacji przestrzeni komórkowej, w transporcie, w komunikacji i sygnalizacji między komórkami – objaśnia lokalizację i funkcje organelli komórkowych - rozpoznaje białka cytoszkieletu komórkowego - umie wytłumaczyć cykle komórkowe oraz przewidzieć czynniki wpływające korzystnie lub negatywnie na ich przebieg - potrafi wyjaśnić zależności między RNA, DNA, chromosomami, jądrem, mitozą, mejozą - wskazuje w komórce miejsca związane z wytwarzaniem energii, z biosyntezą białka, z asymilacją, z ruchem komórkowym. Umiejętności Student posługuje się odpowiednim językiem i nazewnictwem biologicznym - lokalizuje procesy komórkowe w odpowiednich organellach - rozróżnia struktury komórkowe i pełnione przez nie funkcje -potrafi zaprezentować przepływ informacji genetycznej (ekspresję genów) od DNA przez transkrypcję RNA do białka - interpretuje sygnalizację komórkową u prokariota i eukariota - analizuje transport substancji o różnej masie cząsteczkowej przez błony plazmatyczne. Kompetencjespołeczne (postawy) Wykazuje zrozumienie funkcjonowania procesów biologicznych u różnych organizmów, na różnych poziomach organizacji. Ma świadomość harmonijnego przebiegu podstawowych procesów metabolicznych w komórkach. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia celem pogłębiania wiedzy biologicznej, jako podstawy: biochemii, mikrobiologii, genetyki, biologii molekularnej, inżynierii genetycznej itp.

Kompetencje: Studenci potrafią wyjaśnić w jaki sposób współpracują cząsteczki DNA, RNA, białka i inne substancje z odpowiednimi organellami komórki tworząc żywe układy, potrafią przewidzieć czynniki naruszające te układy. Znajomość tych zjawisk przyczynia się do poznania i wyjaśniania molekularnych podstaw chorób, do otrzymywania nowych leków, właściwego doboru mikroorganizmów prokariotycznych i eukariotycznych do przeprowadzania różnych procesów biotechnologicznych, możliwości wykorzystania np. arche i cyanobacterii i innych organizmów do różnorakich biotransformacji itp. Ponadto zdobytą wiedzę studenci będą mogli wykorzystać w nowych dyscyplinach naukowych takich jak biologia molekularna, genomika czy proteomika.

Wymagania wstępne: Biolgia na poziome szkołyśredniej.

Treści kształcenia: Cechy organizmów żywych, ewolucja pro- i eukariota. Jedność i różnorodność w budowie komórki prokariotycznej (archebakterii, bakterii właściwych, cyanobacterii) oraz eukariotycznej (roślinnej, zwierzęcej i drobnoustrojowej). Organizacja i funkcjonowanie komórki na poziomie: molekularnym: skład chemiczny, struktura i funkcje białek, rola lipidów, polisachrydów, budowa i funkcje DNA jądrowego, plastydowego i mitochondrialnego, replikacja, naprawa, rekombincja DNA, ekspresja genów; Budowa i funkcje: błon plazmatycznych, organelli, cytoszkieletu, systemów komunikacji wewnątrz i międzykomórkowej. Zróżnicowanie budowy i funkcji komórek w różnych typach tkanek. Jądro komórkowe, podział komórki oraz mechanizmy kontroli cyklu komórkowego, rozwoju i śmierci komórek, apoptoza. Techniki badawcze stosowane w biologii komórki.

Literatura: 1.Podstawy biologii komórki, 1 i 2 tom,Praca zbiorowa: (B.Alberts; D. Bray; K. Hopkin; A. Johnson; J. Lewis; M. Raff; K Roberts; P. Walter, PWN, 2005; 2.Cytobiochemia, Autor: L. Kłyszejko-Stefańska; PWN; 20002, 3.Strukturalne podstawy biologii komórki, Autor: W. Kilarski PWN, 2005; 4.Podstawy biologii komórki roślinnej, Praca zbiorowa: (A. Woźny; J. Michejda; L. Ratajczak). WN UAM 2001; 5.Plant Biology, Pracazbiorowa: (L. E., Graham, J. M. Graham, L. W. Wlcox), Pearson Prentice Hall, 2006.

Metody oceny: Obowiązkowy egzamin pisemny.

Uwagi: