ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10266f13
Rok / Semestr: 2013/2014 letni
Nazwa: Teoria kompozycji
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. art., plastyk Ewa Podhajska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza -posiada znajomość istoty kompozycji; -posiada znajomość tworzenia zależności kompozycyjnych -posiada znajomość odniesienia teorii kompozycji do sytuacji krajobrazowych. Umiejętności -potrafi odnieść i zastosować aspekty komponowania do praktyki projektowej architektury krajobrazu. - potrafi przewidzieć i odpowiednio zastosować efekty podejmowanych zabiegów kompozycyjnych.

Kompetencje: - jest świadomy roli zabiegów kompozycyjnych w tworzeniu fizjonomii krajobrazu

Wymagania wstępne: rysunek odręczny, elementarna znajomość warsztatu plastycznego

Treści kształcenia: Zasady języka wizualnego: reguła formy, barwy i konstrukcji- współzależność percepcji. Kompozycja jako tworzenie ładu przestrzennego. Zależność między komponowaniem a jego celowością i funkcjonalnością- percepcja i narracja kompozycji. Narzędzia porządkowania w kompozycji. Podstawy typografii. Zasady mechaniki kompozycji: rodzaje zależności i rodzaje układów pomiędzy elementami. Barwa w kompozycji, komponowanie barw – teorie barw. Barwa, kształt, światło- współzależność percepcji. Podstawy semiotyki. Znak a kompozycja. Percepcja znaku. Znak, symbol, emblemat, alegoria- rozróżnienie pojęć. Piękno, brzydota i kicz- relatywizm pojęć. Aktualność i ponadczasowość kompozycji: pojęcie klasyki i awangardy Styl, moda, trend-pojęcia i psychologia zjawiska, czas trwania i etapy Style, mody, trendy dizajnu XX i pocz. XXI wieku: przegląd w ujęciu chronologicznym. Analiza wpływów stylów projektowych na kwestie projektowania architektury krajobrazu. Znaczenie i obecność zabiegów niekonwencjonalnych w praktyce projektowej

Literatura: Arnheim, R., 1978, Sztuka i percepcja wzrokowa. O psychologii twórczego widzenia, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe; Berelant, A., 2007, Prze-myśleć estetykę, Kraków, Universitas; Bierkowski, T., 2008, Cel typografii, Wydawnictwo Czysty Warsztat, [w:] Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter; Cirlot J E 2000, Słownik symboli, Kraków, Znak; Dębowski, P, Mrowczyk, J. red, 2011r., Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter; Eco, U. 2005, Historia piękna, Poznań, Rebis Feutiger, A. 1999, Type, Sign, Symbol, New York; Frutiger, A. 2010, Człowiek i jego znaki, Kraków, d2d.pl; Gage J., 2010, Kolor i znaczenie. Kraków, Universitas Sztuka; Gombrich, E.H. Zmysł porządku, O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków, Universitas Keedy J., Styl to nie tylko cztery litery, 2011r., [w:] Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter; Lurker, M., 1994, Przesłanie symboli, Kraków, Znak; Kandinsky W., 1986, Punkt, linia, płaszczyzna, Warszawa, PWN; Muller-Brockmann, J., 2011, Filozofia siatki w projektowaniu, [w:] Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter; Rüegg R., 1989, Basic typography: design with letters, Van Nostrand Reinhold, Uniwersytet Michigan; Ruder E., Typografia porządku,2011, Niggli Verlag Sarzyńska-Putowska, J. 2002 Komunikacja wizualna: , Fundacja im. Joanny Sarzyńskiej-Putowskiej przy Katedrze Komunikacji Wizualnej Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków; Tatarkiewicz, W. 1975: Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Warszawa

Metody oceny: - 3 klauzury dotyczące działań kompozycyjnych, w dwu i trójwymiarze, (wiedza/umiejętności) - wykonanie 9 posterów zamykających 9 zasadniczych bloków tematycznych (wiedza/umiejętności) - prezentacja prac na forum grupy, dyskusja, aktywna obecność na zajęciach, terminowe oddanie ćwiczeń, (kompetencje społeczne).

Uwagi: