ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20370o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Biologia i ekologia pajęczaków
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Joanna Mąkol
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – zna biologię, ekologię i biogeografię pajęczaków, dysponuje wiedzą o funkcjach życiowych przedstawicieli Arachnida, objaśnia interakcje na poziomie wewnątrz- i międzygatunkowym [KB2_W01, KB2_W01_BŚ, KB2_W05_BŚ]; W2 – opisuje adaptacje morfologiczne, behawioralne, ekologiczne i fizjologiczne oraz wskazuje i objaśnia kompromisy ewolucyjne u pajęczaków [KB2_W05, KB2_W02_BŚ]; W3 – opisuje i interpretuje zachowania przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych Arachnida w środowisku naturalnym oraz w warunkach laboratoryjnych [KB2_W02, KB2_W02_BŚ]; W4 – zna sposoby pozyskiwania i konserwowania pajęczaków; umie zaprojektować doświadczenie i prawidłowo dobrać sposób testowania hipotez [KB2_W06, KB2_W07]. Umiejętności: Student: U1 – obsługuje sprzęt optyczny i bezpiecznie pracuje z materiałem zakonserwowanym i żywym [KB2_U01_BŚ]; U2 – posługuje się specjalistycznym sprzętem służącym do pozyskiwania pajęczaków; zna i obsługuje urządzenia wykorzystywane w hodowli laboratoryjnej pajęczaków [KB_U02, KB2_U01_BŚ]; U3 – określa, na podstawie cech morfologicznych i z pomocą specjalistycznych kluczy do oznaczania, przynależność rodzajową lub gatunkową przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych (rzędów) pajęczaków oraz – w odniesieniu do fauny krajowej – przedstawicieli gatunków chronionych lub charakteryzujących się znaczeniem praktycznym [KB2_U01_BŚ]; U4 – interpretuje powiązania pomiędzy środowiskiem życia i budową pajęczaków na poziomie morfologicznym, fizjologicznym i behawioralnym; potrafi określić podstawowe wymagania środowiskowe oraz zdefiniować typy adaptacji; potrafi wskazać i ocenić trendy ewolucyjne w obrębie Arachnida [KB2_U03_BŚ]; U5 – przeprowadza obserwacje w terenie i w laboratorium; interpretuje i omawia wyniki oraz formułuje adekwatne wnioski wykorzystując terminologię naukową z zakresu arachnologii [KB2_U01, KB2_U04, KB2_U05, KB2_U06].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – systematycznie pogłębia wiedzę z zakresu biologii [KB2_K01]; K2 – ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane w zespole zadania [KB2_K02]; K3 – wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt [KB2_K03]; K4 – ma świadomość znaczenia bioróżnorodności i aktywnie propaguje jej ochronę [KB2_K04].

Wymagania wstępne: Zoologia bezkręgowców

Treści kształcenia: Bioróżnorodność i rozmieszczenie geograficzne Arachnida. Środowisko życia. Pajęczaki ekosystemów lądowych, wodno-błotnych i wodnych. Dyspersja i wybór siedliska. Cechy fizyczne pajęczaków przekładające się na sukces ewolucyjny - adaptacje morfologiczne i fizjologiczne podstawy zachowań. Strategie związane ze zdobywaniem pokarmu. Biologia rozmnażania i rozwoju. Opieka rodzicielska. Ewolucja mechanizmów obronnych. Interakcje na poziomie wewnątrz- i międzygatunkowym. Życie w grupach.

Literatura: 1. Beccaloni J.: Arachnids. Csiro Publishing. 2009; 2. Barth F.G.: A spider’s world. Senses and behavior. Springer, 2002; 3. Błaszak Cz. (red.): Zoologia t. 2, cz.1. Stawonogi. PWN, Warszawa, 2011; 4. Deryło A. (red.): Parazytologia i akaroentomologia medyczna. PWN, Warszawa, 2002; 5. Dindall L. D. (ed.): Soil Biology Guide. John Wiley & Sons, 1990; 6. Foelix R.F.: Biology of Spiders. 2nd ed. Oxford University Press, 1996; 7. Futuyma D.J.: Ewolucja. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005; 8. Krantz J., Walter D. E. (eds): A manual of Acarology, Texas Tech University Press, 2009; 9. Krebs J. R., Davies N. B.: Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN Warszawa, 2001; 10. Pinto-da-Rocha R., Machado G., Giribet G. (eds): Harvestmen. The Biology of Opiliones. Harvard University Press, 2007; 11. Weygoldt P.: Whip Spiders (Chelicerata: Amblypygi) Their Biology, Morphology and Systematics. Apollo Books, 2000.

Metody oceny: Zaliczenie przedmiotu: w trakcie semestru dwa pisemne kolokwia obejmujące materiał omawiany w trakcie wykładów i ćwiczeń (max. 16 pkt./kolokwium). Ocenie podlegają również wyniki hodowli laboratoryjnej prowadzonej przez studenta w trakcie semestru. Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach (w przypadku nieobecności – konieczność zaliczenia odpowiedniej partii materiału). Zaliczenie na podstawie zgromadzonej liczby punktów.

Uwagi: specjalność: Biologia Środowiskowa