ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RESS20251o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: KOMPETENCJE PRACOWNIKA PRZYSZŁOŚCI
Kierunek: Ekonomia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr Milena Wawrzyniak-Kostrowicka
Język: polski


Efekty kształcenia: Po ukończeniu kursu student/studentka wykazuje się znajomością specyfiki wymagań współczesnego rynku pracy. Artykułuje w spójny sposób zdobytą wiedzę o kompetencjach niezbędnych do konstruktywnego funkcjonowania w jego realiach. Zna zasady planowania, stawiania celów oraz zarządzania czasem. Wykazuje się rozumieniem oraz umiejętnością nazwania podstawowych kompetencji pracowniczych. WIEDZA: Student rozpoznaje kluczowe kompetencje przypisywane pracownikowi przyszłości. Definiuje oraz potrafi opisać rodzaje ról pracowniczych. Potrafi określić istotność ról zadaniowych. Analizuje i porównuje rodzaje motywacji. Zna mechanizmy budujące motywację wewnętrzną. Potrafi zaprezentować koncepcje opisujące modele sterowalności oraz nastawienia do zadań. Porównuje postawy przeciwstawne opisywane w tych modelach. Ocenia znaczenie poszczególnych fundamentów budujących skuteczność i efektywność pracowników. UMIEJĘTNOŚCI: Buduje plany działania, potrafi rozpoznawać zadania w czasie, wytyczyć cele, wyróżniając cele szczegółowe i nadrzędne, cele długoterminowe i krótkoterminowe. Rozpoznaje rodzaje inteligencji, potrafi przyporządkować niezbędny w danym obszarze rodzaj inteligencji. Nazywa kluczowe kompetencje i cechy przywódcy. Posługuje się teoriami nazywającymi mentalność pracownika oraz jego nastawienie do wykonywanych zadań.

Kompetencje: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student analizuje rodzaje kompetencji pracowniczych niezbędnych w realiach współczesnego rynku pracy. Potrafi ocenić pożądany poziom własnych kompetencji. Planując działania na ścieżce kariery, potrafi dookreślić jej cele oraz wyszczególnić zadania doprowadzające do ich realizacji. Potrafi dokonać analizy rodzaju ról pracowniczych w omawianych przypadkach. Docenia znaczenie specjalizacji oraz rozróżnia postawę wewnątrzsterowną oraz zewnątrzsterowną, potrafi przypisać im gamę towarzyszących kompetencji.

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: 1. Wymagania i ograniczenia współczesnego rynku pracy. 2. Pracownik w świecie ponowoczesnym - umiejętnośc reakcji na zmianę. 3. Koniec ery etatów - mozaikowość rynku pracy. 4. Rodzaje inteligencji. Inteligencja emocjonalna i uczucia w sytuacji zawodowej. 5. Planowanie, zarządzanie czasem, rodzaje zadań, delegowanie zadań. 6. Cele - rodzaje, reakcje na cel, poganiacze i bariery w osiąganiu celów. 7-8. Role pracownicze. Znaczenie ról zadaniowych. 9. Koncepcja "Lis i jeż" - specjalizacja w kształtowaniu kompetencji pracowniczych. Personal branding. 10. Determinanty awansu. 11. Mentalność pracownika przyszłości - postawa sterowalności. 12-13. Cechy przywódcy. Przywódca kultowy, róznica między przywódcą dobrym a wielkim. 14. Motywacja. Mechanizmy rządzące motywacją wewnętrzną. 15. Efektywność i wydajność pracownika. Krzywa Yerkesa-Dodsona, piramida wysokiej efektywności.

Literatura: Automotywacja, Gliwice 2008; Clayton M., Zarządzanie czasem, Samo Sedno 2011; Collins J., Od dobrego do wielkiego, Warszawa 2001; Frankel L.P., Grzeczne dziewczynki nie awansują; Gleeson K., Zrób to od razu, Poznań 2008; Goleman D., Inteligencja społeczna, Poznań 2007; Santorski J., Alchemia kariery, Warszawa 2012; Schawbel D., Personal branding 2.0, Gliwice 2012.

Metody oceny: Końcowa ocena z wykładów stanowi składowa z punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Jej elementami są: Aktywnośc studenta na zajęciach - 45%, Przygotowanie zespołowego projektu strategii wizerunkowej - 45%, Kompetencje społeczne - 10%.

Uwagi: