ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BIS10030f14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Bioróżnorodność Środowisk Wodnych
Kierunek: Bioinformatyka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: hab. inż. Ryszard Polechoński, prof. nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: - zna charakterystykę ugrupowań ekologicznych pospolitych gatunków roślin i zwierząt wodnych [BI_W01]; - charakteryzuje budowę sieci troficznych w ekosystemach wodnych [BI_W02]; - rozumie potrzebę ochrony wód i ich zasobów oraz konieczność zachowania lub przywrócenia bioróżnorodności w rzekach, jeziorach i morzach [BI_W01, BI_W03]; - posiada wiedzę wystarczającą do opisu i wyjaśnienia zjawisk i procesów zachodzących w środowisku wodnym [BI_W02, BI_W03]; - ma pogłębioną wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w hydrobiologii [BI_W04, BI_W11]; - posiada wiedzę o ekologicznych ugrupowaniach hydrobiontów i ich znaczeniu w ekosystemie [BI_W03, BI_W07]. Umiejętności: - organizuje prace badawcze z zakresu hydrobiologii w terenie i w laboratorium [BI_U02, BI_U06]; - tworzy poprawne zestawienia wyników przeprowadzonych prac badawczych [BI_U06, BI_U12]; - umiejętnie stosuje urządzenia do pobierania próbek hydrobiologicznych w terenie. Prawidłowo posługuje się sprzętem w laboratorium hydrobiologicznym. [BI_U02, BI_U06]; - formułuje prawidłowe wnioski na podstawie uzyskanych wyników, umiejętnie wyszukuje materiały źródłowe i krytycznie je interpretuje [BI_U05, BI_U09, BI_U14]. Kompetencje: - ma świadomość odpowiedzialności za zadania wspólnie realizowane w zespole [BI_K02]; - otrafi pełnić zarówno funkcję lidera, jak i wykonawcy podczas realizacji zadań w grupie [BI_K02].

Kompetencje: Ukończenie kursu umożliwia pracę w laboratorium hydrobiologicznym oraz instytucjach ochrony środowiska wodnego, również w rybactwie, a także upoważnia do prowadzenia prostych badań naukowych z zakresu hydrobiologii.

Wymagania wstępne: Botanika, zoologia

Treści kształcenia: Bioróżnorodność podstawą prawidłowego funkcjonowania ekosystemów wodnych. Podstawowe metody badania wody jako substancji chemicznej – właściwości. Metodyka badań biologicznych środowisk słodkowodnych i morskich. Sprzęt badawczy i jego zastosowanie. Pobieranie próbek do badań. Rzeki, jeziora, stawy, zbiorniki zaporowe, morza i oceany – charakterystyka biologiczna. Zespoły ekologiczne organizmów wodnych – rola w ekosystemie. Przegląd najważniejszych przedstawicieli flory i fauny wodnej. Przystosowania roślin i zwierząt do życia w wodzie. Organizmy wodne jako bioindykatory zanieczyszczeń. Podstawy ochrony środowiska wodnego.

Literatura: 1. Allan J. D.: Ekologia wód płynących. Wyd. Nauk. PWN Warszawa 1998. 2. Lampert W., Sommer U.: Ekologia wód śródlądowych. Wyd. Nauk. PWN Warszawa 1996. 3. Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z.: Pobieranie próbek środowiskowych do analizy. PWN 1995. 4. Stańczykowska A.: Ekologia naszych wód. Wyd. Szkol i Pedag. Warszawa 1997. 5. Starmach K., Wróbel S., Pasternak K.: Hydrobiologia. Limnologia. PWN Warszawa 1978 i późniejsze

Metody oceny: Obowiązkowe zaliczenie ćwiczeń Minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60 %

Uwagi: