ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BIS10032f14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Kształtowanie Środowiska Przyrodniczego
Kierunek: Bioinformatyka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Maria Pytlarz-Kozicka
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: W1 - Student ma wiedzę związaną z naukowymi podstawami kształtowania środowiska przyrodniczego - opisuje zadania stojące przed ochroną środowiska, oddziaływania rolnictwa na środowisko przyrodnicze i kształtowania relacji człowiek-środowisko [BI_W03, BI_W10]. W2 - Student zna podstawy ochrony środowiska, oraz wpływu przemysłu, transportu i rolnictwa na degradację środowiska [BI_09]. W3 - Wykorzystuje w praktyce wiedzę z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego [BI_W17]. Umiejętności: U1 - Interpretuje i ocenia skutki oraz zagrożenia spowodowane degradacją środowiska naturalnego, posiada zdolność wykorzystania metod stosowanych w bioinformatyce do bilansowania nawożenia oraz dawkowania środków ochrony roślin [BI_U10] U2 - Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze dotyczące ochrony środowiska oraz oddziaływania rolnictwa na środowisko naturalne, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski [BI_U06]; Kompetencje (polski) K1 - Potrafi ponosić odpowiedzialność za bezpieczeństwo środowiska otaczającego miejsce produkcji roślinnej i zwierzęcej pod kątem wytwarzania bezpiecznej żywności [BI_K04]; K2 - Wykazuje zainteresowanie systematyczną aktualizacją wiedzy z zakresu bioinformatyki, rozumie potrzeby zdobywania i uzupełniania wiedzy [BI_K06]; K3 - Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska [BI_K07];

Kompetencje: Ukończenie kursu rozszerza wiadomości z zakresu środowiska przyrodniczego, zapoznaje studenta ze skutkami degradacji środowiska naturalnego przez przemysł i rolnictwo, umożliwia prowadzenie badań z tego zakresu oraz w przyszłości pracę w laboratoriach badawczych i usługowych zajmujących się oceną skażenia produktów zwierzęcych i roślinnych związkami szkodliwymi (azotany, pestycydy i inne) oraz pracę w jednostkach o pokrewnym profilu.

Wymagania wstępne: botanika, biochemia, genetyka, fizjologia roślin i zwierząt

Treści kształcenia: Podstawowe pojęcia – środowisko przyrodnicze, ekosystem, akty prawne dotyczące ochrony środowiska. Czynniki degradujące środowisko i ich skutki. Znaczenie gleby w przyrodzie i gospodarce człowieka. Przyczyny degradacji gleb. Rekultywacja gruntów zdegradowanych - metody. Wpływ przemysłu na środowisko naturalne. Zanieczyszczenie wód naturalnych i ich wpływ na środowisko. Źródła zanieczyszczeń powietrza. Zagrożenia dla środowiska związane ze stosowaniem nawozów. Pestycydy, środki ochrony roślin, definicje, podział, znaczenie w ochronie roślin, substancje aktywne, toksyczność, okresy prewencji i karencji. Uwarunkowania prawne w ochronie roślin, zasady stosowania pestycydów. Występowanie pozostałości środków ochrony roślin w uprawach i w żywności.Odpady ich klasyfikacja i recykling.

Literatura: Literatura 1. Bogacz A., Kabała C., Karczewska A., Szopka K. 2010. Zasoby naturalne i zrównoważony rozwój. Wyd. UP we Wrocławiu 2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczowski D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego. PWN, Warszawa 2009. 3. Ilnicki P. 2004. Polskie rolnictwo a ochrona środowiska. Wyd. AR w Poznaniu. 4. Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacji terenów zdegradowanych. Wyd. UP we Wrocławiu 5. Karg J., Karlik B., 1993. Zadrzewienia na obszarach wiejskich. Wyd. ZBŚRiL PAN, Poznań 6. Polski Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Gleba – woda – powietrze. IUNG, Puławy 1999. 7. Rośliny inwazyjne Dolnego Śląska. PKE, Wrocław 2007. 8. Siuta J. Gleba – diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ, Warszawa 1995. 9. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Red. S. Bieszczad, J. Sobota. AR Wrocław, 1999.

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów Minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60%

Uwagi: