ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10023o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Integrowana produkcja roślin rolniczych i ogrodniczych cz. 1.
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 6
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Andrzej Kotecki, prof. dr hab. Marcin Kozak, dr hab. Władysław Malarz, prof. dr hab. Katarzyna Adamczewska-Sowińska, prof. dr hab. Adam
Język: polski


Efekty kształcenia: Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości z zakresu integrowanej produkcji roślin rolniczych i ogrodniczych. Zna zasady Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej oraz propozycje w zakresie opracowywanego Kodeksu Integrowanej Ochrony Roślin. Ma wiadomości dotyczące systematyki, rozwoju roślin i agrotechniki gatunków uprawianych zgodnie z zasadami integrowanej produkcji. Zna korzyści wynikające z uprawy roślin rolniczych i ogrodniczych oraz gospodarowania w systemie integrowanym, ekologicznym i konwencjonalnym. Umie także zidentyfikować wady wymienionych systemów. Potrafi zdefiniować określenia z zakresu uprawy roślin. Umie opisywać przebieg faz rozwojowych roślin w okresie ich wegetacji. Zna zasady prawidłowej agrotechniki poszczególnych gatunków upraw polowych i ważniejszych ogrodniczych. Wyjaśnia znaczenie bioróżnorodności dla agroekosystemu, roślin okrywowych, żywych ściółek, upraw współrzędnych, uproszczonych metod uprawy roli. Posiada wiedzę z zakresu zrównoważonego nawożenia roślin. Posiada umiejętność doboru odpowiednich odmian, w obrębie poszczególnych gatunków roślin, w zależności od zróżnicowanych warunków siedliskowych i ekonomicznych. Student rozróżnia poszczególne gatunki w różnych fazach rozwojowych. W uprawie integrowanej prawidłowo wybiera sposób przygotowania gleby i zwalczania chwastów, środki ochrony przeciw chorobom i szkodnikom. Wskazuje na właściwe nawozy oraz prawidłowo oblicza ich dawki. Potrafi sporządzić harmonogram prac związanych z uprawą roślin polowych oraz ogrodniczych w systemie integrowanym. Student ocenia i wyjaśnia oddziaływanie różnych systemów uprawy na środowisko, a także na plonowanie i wartość biologiczną plonu. Student potrafi właściwie dobrać rodzaj środków produkcji dla danego gatunku w zależności od wymagań pokarmowych oraz presji chorób i szkodników

Kompetencje: Rozumie potrzebę stałego doskonalenia wiedzy z zakresu integrowanej produkcji roślin. Potrafi dokonać oceny wpływu stosowanego poziomu agrotechniki i warunków siedliska na wielkość i jakość plonu uprawianego gatunku/odmiany. Rozumie konieczność prowadzenia integrowanej produkcji w określonych ramach prawnych. Przestrzega zasad BHP w produkcji roślinnej. Wykazuje odpowiedzialność za pracowników wykonujących zabiegi agrotechniczne oraz powierzony sprzęt. Organizuje i prowadzi pracę w zespole.

Wymagania wstępne: Botanika, Fizjologia roślin, Żywienie roślin

Treści kształcenia: Zasady integrowanej produkcji roślin rolniczych i ogrodniczych. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Systematyka gatunków upraw polowych i ogrodniczych, rozwój roślin, warunki siedliskowe – charakterystyka wymagań, fizjologiczne podstawy produkcyjności roślin, integrowana produkcja roślin (odmiana rolnicza, przedplon, uprawa roli, nawożenie, materiał siewny – sadzenie, siew, regulacja zachwaszczenia, zbiór, przechowywanie).

Literatura: 1. Dobrzański A., 1999.Ochrona warzyw przed chwastami. PWRiL Warszawa. 2. Jasińska Z., Kotecki A. Szczegółowa uprawa roślin. T. 1, 2 Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego Wrocław 2003. 3. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. 4. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., 2007. Warzywnictwo, UWP Wrocław. 5. Pieniążek S.A., 2000. Sadownictwo, PWRiL Warszawa. 6. Rozporządzenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie prowadzenia Integrowanej Produkcji.

Metody oceny: Wiedza: egzamin pisemny, oceny z kolokwium obejmujące materiał z zakresu integrowanej produkcji roślin. Umiejętności: w formie obserwacji realizacji zadań praktycznych wykonywanych podczas zajęć. Projekt uprawy roślin ogrodniczych w systemie integrowanym. Kompetencje społeczne: praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach, postawa na kolokwiach i egzaminie.

Uwagi: