ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10209o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Botanika 2
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 6
Prowadzący: dr inż. Dorota Richter
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student ma wiedzę o powstaniu prokariotów, ewolucji i systematyce świata roślin. Wie o znaczeniu roślin w środowisku i w gospodarce człowieka. Umiejętności: Potrafi posługiwać się przewodnikiem do oznaczania roślin i potrafi rozpoznać przedstawicieli głównych rodzin roślin naczyniowych. Potrafi rozpoznać rośliny w ich środowisku naturalnym i na ich podstawie wnioskować o warunkach siedliskowych, a także zastosować prawidłowy dobór gatunków przy rekultywacji terenów zdegradowanych.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość konieczności ustawicznego dokształcania się. Rozumie konieczność pracy w zespołach zwłaszcza interdyscyplinarnych. Ma świadomość ponoszenia odpowiedzialności za wykonane zadania.

Wymagania wstępne: Botanika I

Treści kształcenia: Charakterystyka głównych grup organizmów prokariotycznych (Bacteria, Archea, Eukarya) i królestw eukariotycznych (Protista, Fungi, Animalia, Plantea). Klasyfikacja organizmów królestwa Plantae. Pochodzenie roślin. Wyjście roślin na ląd. Zarys systematyki bakterii, cyanobakterii i glonów. Omówienie budowy, właściwości, cyklów rozwojowych oraz występowania mszaków, paprotników i roślin nasiennych. Przegląd systematyczny wybranych rodzin roślin okrytonasiennych, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków prawnie chronionych.

Literatura: Szweykowska A., Szweykowski J., 2002, Botanika T. II, Systematyka, PWN, Warszawa. Pałczyński A., Podbielkowski Z., Polakowski B., 1995, Botanika, PWN, Warszawa. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W. 2008. Botanika. Wydawnictwo Błasika.

Metody oceny: Wiedza: Ćwiczenia: pisemne sprawdziany na ocenę. Wykład: egzamin pisemny. Umiejętności: Ocena znajomości rodzin i roślin oraz ich znaczenia gospodarczego. Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, poszanowanie do praw autorskich i prawidłowa interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska.

Uwagi: Student jest zobowiązany do wykonania zielnika morfologicznego z 70 okazów.