ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10050o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Ekologia
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: Dr hab. Teresa Brej, prof. nadzw.
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student zna miejsce ekologii wśród innych nauk biologicznych i rolniczych. Zna podstawowe prawa dotyczące takich poziomów organizacji biologicznej, jak: osobnik, populacja, biocenoza, a zwłaszcza rozumie funkcję, jaką spełniają w przyrodzie. Posiada wiadomości na temat oddziaływań wewnątrz- i między populacyjnych oraz zna strukturę i funkcje ekosystemów. Potrafi wyjaśnić rolę bioindykacji w ocenie skażeń środowiska. Umiejętności: Student umie stosować prawa i zasady ekologiczne w gospodarce zasobami naturalnymi, ochronie przyrody, rolnictwie.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Wykazuje znajomość i zrozumienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego oraz jego ochroną.

Wymagania wstępne: Botanika; Zoologia; Fizjologia Roślin; Gleboznawstwo

Treści kształcenia: Poziomy organizacji biologicznej. Ekologia i ochrona środowiska – w nauce i praktyce. Interakcje między populacjami. Koncepcje i modele ekosystemu. Struktura wybranych ekosystemów (agroekosystemy, ekosystemy przemysłowe i miejskie). Problemy skażenia środowiska. Teoria bioróżnorodności – definicja, przykłady, zagrożenia.

Literatura: Odum E.P., 1982. Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa; Falińska K. 1996. Ekologia roślin, PWN, Warszawa; Begon M., Mortimer M., 1999. Ekologia populacji: Studium porównawcze roślin i zwierząt, PWN, Warszawa; Weiner J., 2006. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. PWN, Warszawa; Krebs C.J., 2011. Ekologia, PWN, Warszawa

Metody oceny: Wiedza: Egzamin pisemny Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych danych, ocena ustnej prezentacji Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, poszanowanie do praw autorskich i prawidłowa interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska

Uwagi: