ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10362o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Gleboznawstwo 2
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 6
Prowadzący: prof. dr hab. Stanisława Strączyńska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna podstawowe czynniki i procesy glebotwórcze. Opisuje najważniejsze właściwości gleb i ich podstawowe funkcje użytkowe i ekologiczne. Zna podstawy systematyki i waloryzacji gleb. Opisuje najważniejsze przyczyny degradacji gleb i sposoby ochrony. Zna sposoby poprawy żyzności gleb i uboczne skutki nieracjonalnego nawożenia. Umiejętności: Ocenia walory przyrodnicze i użytkowe zasobów przyrody ożywionej i nieożywionej; Potrafi ocenić jakość gleb; Klasyfikuje ich przydatność. Umie określić niezbędne działania służące ochronie biernej i czynnej cennych obiektów i obszarów. Wykonuje podstawowe pomiary wielkości fizycznych i chemicznych; Stosuje proste narzędzia matematyczne do interpretacji wyników oraz oceny ich wiarygodności; Zachowuje zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium i w terenie.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Przejawia wrażliwość na problemy gospodarki zasobami glebowymi Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role; Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie; Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu. Ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni wyższej, a zwłaszcza rozumie potrzebę rzetelnego i zrozumiałego formułowania oraz przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki ochrony środowiska. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role; Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie; Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu.

Wymagania wstępne: Podstawy chemii, podstawy biologii.

Treści kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z genezą gleb, ich rozmieszczeniem, właściwościami i zachodzącymi w nich procesami pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Zadanie gleboznawstwa na kierunku – Ochrona Środowiska polega na powiązaniu wiadomości z nauk przyrodniczych podstawowych i rolniczych ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania czynnika antropogenicznego, (który może wpływać pozytywnie lub negatywnie na kształtowanie elementów żyzności środowiska glebowego) i racjonalne wykorzystanie gleb.

Literatura: podstawowa: 1.Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii – Drozd J., Licznar M., Licznar E. S., Weber J. Wyd. AR Wrocław, 1997 i nowsze. uzupełniająca: 2.Gleboznawstwo – Praca zbiorowa pod redakcją naukową prof. dr. hab. S. Zawadzkiego, PWRiL, Warszawa, 2003. 3.Gleba i jej właściwości – H.C. Buckman, Nyle C. Brady, PWRiL, Warszawa, 1971. 4.Badania ekologiczno-gleboznawcze – R. Bednarek., H. Dziadowiec., U. Pokojska., Z. Prusinkiewicz

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, egzamin pisemny Umiejętności: Ocena wykonania zadań na ćwiczeniach, zajęciach terenowych. Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstaw gleboznawstwa

Uwagi: