ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20320f14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Neonatologia Zwierząt
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Robert Kupczyński
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 - opisuje znaczenie okresu neonatalnego [KB - W06, KB - W07]; W2 - definiuje znaczenie homeostazy noworodków oraz rozwój ważniejszych narządów w okresie pre- i postnatalnym [KB - W07]; W3 - wskazuje kluczowe elementy opieki nad noworodkiem [KB - W07]; W4 - definiuje znaczenie siary w powstawaniu odporności biernej noworodków [KB - W05, KB - W06]; W5 - zna zasady opieki nad noworodkami urodzonymi po cięciu cesarskim. Wskazuje na zagrożenia podczas wychowu noworodków bez matki [KB - W07]; W6 - tłumaczy zagrożenia okresu neonatalnego chorobami niezakaźnymi i zakaźnymi [KB - W05, KB - W07]; Umiejętności: Student: U1 - ocenia stan zdrowia noworodków [KB - U06, KB - U11]; U2 - udziela pomoc przy porodzie zwierząt gospodarskich i towarzyszących [KB - U13] U3 - stosuje zasady opieki nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym i po cesarskim cięciu [KB - U11]; U4 - ocenia transfer odporności biernej noworodków [KB - U05, KB - U06]; U5 - wykorzystuje metody opieki nad noworodkami bez matki [KB - U13];

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - wykazuje zainteresowania systematyczną aktualizacją wiedzy z zakresu neonatologii i dyscyplin pokrewnych [KB - K01]; K2 - potrafi ponosić odpowiedzialność za bezpieczeństwo i ochronę zwierząt w okresie neonatalnym oraz bezpieczeństwo ludzi [KB - K09]; K3 - w pracy ze zwierzętami postępuje etycznie [KB - K07];

Wymagania wstępne: fizjologia zwierząt, biologia rozrodu zwierząt

Treści kształcenia: Znaczenie okresu neonatalnego. Rozwój ważniejszych narządów w okresie prenatalnym u zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Wpływ zdrowia matki na przebieg porodu. Poród fizjologiczny i metody oceny porodu. Hipoksja. Cechy rozwoju układu pokarmowego u wcześniaków. Zespół słabego noworodka. Zagrożenia okresu neonatalnego chorobami niezakaźnymi i zakaźnymi. Ocena zdrowia noworodków zwierząt. Niedobory witaminowe i mineralne u noworodków. Resuscytacja noworodków. Pomoc okołoporodowa przy porodzie zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Opieka nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym i po cesarskim cięciu.

Literatura: 1. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.): Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii. PWRiL, Warszawa, 2011. 2. Winiarczyk S., Grądzki Z.: Choroby zakaźne zwierząt domowych z elementami zoonoz. Wyd. PIW w Puławach, 2000. 3. Stefaniak T. (red.): Noworodek a środowisko. Wyd. Elma 1998-2011. 4. Hopkins J.D.: Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do szeciu miesięcy. Wyd. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2007.

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć trzy nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Ocena na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego w postaci testu. Zaliczenie przedmiotu: Kolokwium zaliczeniowe w postaci testu na podstawie materiału z wykładów i ćwiczeń. Jeśli

Uwagi: