ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BHS10303o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Chów i Hodowla Zwierząt Futerkowych
Kierunek: Zootechnika
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr Marzena Janczak
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: W1 - zna biologię, systemy użytkowania, żywienia i pielęgnacji zwierząt futerkowych [BH1_W01, R1A_W01, InzA_W01; BH1_W11, R1A_W04; BH1_W14, R1A_W05, InzA_W02, InzA_W04]; W2 - zna procesy technologiczne pozyskiwania i obróbki skór futerkowych oraz pozyskiwania mięsa króliczego i nutriowego [BH1_W14, R1A_W05, InzA_W02, InzA_W04; BH1_W15, R1A_W05, R1A_W03, R1A_W04, InzA_W02]; W3 - posiada ogólną wiedzę teoretyczną o cechach skór i okrywy włosowej, zna współczesne metody badań laboratoryjnych cech okrywy włosowej [BH1_W11, R1A_W04; BH1_W15, R1A_W05, R1A_W03, R1A_W04, InzA_W02]. Umiejętności: U1 - prawidłowo rozpoznaje rasy i odmiany zwierząt zwierząt futerkowych [BH1_U05, R1A_U05, InzA_U05, InzA_U07]; U2 - potrafi opracować projekty z zakresu hodowli zwierząt futerkowych [BH1_U09, R1A_U06, InzA_U01]; U3 - potrafi ocenić stan zdrowia zwierząt, stan srodowiska hodowlanego oraz umie ocenić produkty pochodzące od zwierząt futerkowych [BH1_U12, R1A_U06, InzA_U01; BH1_U11, R1A_U06, InzA_U01, InzA_U02, InzA_U08].

Kompetencje: K1 - systematycznie aktualizuje wiedzą z zakresu biologii [BH1_K03, R1A_K03]; K2 - jest świadomy zagrożeń dla zwierząt wynikających z postępu cywilizacji [BH1_K04, R1A_K03, InzA_K01]; K3 - wykazuje etyczne postawy wobec zwierząt i rozumie znaczenie ich dobrostanu [BH1_K10, R1A_K07].

Wymagania wstępne: Anatomia i fizjologia zwierząt.

Treści kształcenia: Zapoznanie studentów z problematyką chowu i hodowli zwierząt futerkowych, trendy w specjalistycznej produkcji zwierząt futerkowych, wybór gatunku, zakres i kierunki doskonalenia zwierząt, nowoczesne rozwiązania budowlane. Szczegółowo przedstawione będą zasady hodowli mięsożernych zwierząt futerkowych (lisy pospolite i lisy polarne, jenoty, norki, tchórze hodowlane) oraz zwierząt roślinożernych (króliki, szynszyle i nutrie). Rozwinięte zostaną problemy rozrodu tych zwierząt i stosowanych tu metod biotechnologicznych, zasady ich żywienia, jakości i oceny różnych typów okryw włosowych i skór.

Literatura: 1. Kuźniewicz J., Filistowicz A.: Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wydawnictwo AR we Wrocławiu, 2005. 2. Kuźniewicz J., Filistowicz A.: Chów i hodowla nutrii, Wydawnictwo AR we Wrocławiu, 2006. 3. Cholewa R.: Chów i hodowla zwierząt futerkowych. Wydawnictwo AR Poznań, 2000. 4. Jeżewska G., Maciejowski J.: Hodowla i produkcja zwierząt futerkowych, Wydawnictwo AR w Lublinie, 1986. 5. Barabasz B.: Szynszyle. Hodowla i użytkowanie. PWRiL, Warszawa 2001. 6. Bielański P., Niedźwiadek S., Zając J.: Chów królików. Wydawnictwo Fundacji „Rozwój SGGW”, Warszawa, 2002.

Metody oceny: Na ćwiczeniach są zweryfikowane widomości W1, W2 i W3 na podstawie dwukrotnie przeprowadzonego sprawdzianu pisemnego na ocenę (45 min.). Na każdym z nich przewidziano 4 pytania (opisowe i problemowe) obejmujące wiadomości omawiane na wykładach i cwiczeniach. Odpowiedź na każde pytanie jest oceniana w skali od 0 do 5 punktów. Aby otrzymac zaliczenie sprawdzianu trzeba uzyskać co najmniej 60% punktów. Umiejętność U2 i kompetencje K1 i K3 ocenia się na podstawie samodzielnie opracowanego projektu technologicznego dla wybranego gatunku zwierząt futerkowych, a umiejętności U1 i U3 oraz kompetencję K2 ocenia się na zajęciach praktycznych w królikarni dydaktycznej i na fermie zwierząt futerkowych. Podstawą zaliczenie przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i zdanie egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie średniej oceny 3,0 ze wszystkich założonych efektów kształcenia. Wiedza zostanie zweryfikowana na egzaminie pisemnym składającym się z 5 pytań problemowych. Czas trwania egzaminu 60 minut. Osoby, które nie zdały egzaminu w pierwszym terminie, przystępują do drugiego egzaminu w tej samej formie.

Uwagi: