ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: OŹES10073f14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Edukacja ekologiczna w społeczeństwie
Kierunek: Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Odpadami
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: Dr inż. Daniel Pruchniewicz
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student nabywa elementarną wiedzę w zakresie środowiska naturalnego, jego zagrożeń oraz ochrony. Zna prawne aspekty edukacji ekologicznej w Polsce i na świecie. Nabywa wiadomości z zakresu metod wykorzystywanych w popularyzacji wiedzy przyrodniczej. R1 OŹE_W10 Umiejętności: Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. Uczy się opracowywać i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Potrafi przygotowywać krajowe akcje medialne z zakresu odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami. Potrafi ocenić skuteczność akcji edukacyjnych wykorzystując do tego celu analizę SWOT. R1OŹE_U01

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Student ma świadomość skutków swoich działań w aspekcie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. Rozumie potrzebę edukacji ekologicznej dzieci, młodzieży i dorosłych. Organizuje i prowadzi kampanie edukacyjne, docenia konieczność dokształcania się. R1OŹE_K02

Wymagania wstępne: Sozologia

Treści kształcenia: W toku wykładów student nabywa elementarną wiedzę w zakresie środowiska naturalnego, jego zagrożeń oraz ochrony. Poznaje krajowe i zagraniczne unormowania prawne z zakresu edukacji ekologicznej. Nabywa wiadomości z zakresu nowoczesnych metod wykorzystywanych w popularyzacji wiedzy przyrodniczej. W toku ćwiczeń student uczy się przygotowywać: a) scenariusze zajęć adresowane dla poszczególnych grup wiekowych słuchaczy; b) projekt dużej kampanii edukacyjnej w zakresie odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami.

Literatura: - Bączek J.B. 2011. Psychologia eventów. Wydawnictwo Stageman Polska, Warszawa pp. 116 - Dla klimatu przeciw ubóstwu – scenariusze zajęć lekcyjnych. Kraków/ Szczecin 2010, ISBN 978-83-62403-02-8, pp. 58 - Jermaczek-Sitak M., Baranowska K., Świderek G. 2011. Nie znikaj. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 44 - Polityka Ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008 pp.57 - Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001, pp. 30 - Soida D. 1996. Jak z klocków edukację ekologiczną budować. Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie. - Świderek G. (red.) 2013. Postaw na rozwój. Zrównoważony! Scenariusze zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 130 - Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie pp. 131 - Wiśniewska M.M., Chylarecki P., Szrymer M., Smolnicki K., Świderek G. (red.) 2009. U źródeł Natury. Natura 2000 i inne formy ochrony przyrody. Materiały dla nauczycieli. Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” pp. 32 - Wiśniewski J., Gwiazdowicz D.J. 2009. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pp. 446 - Zależności Globalne. Scenariusze zajęć lekcyjnych dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kraków/Szczecin 2012, ISBN 978-83-62403-08-0, pp. 140

Metody oceny: Wiedza: Kolokwium zaliczeniowe Umiejętności: Ocena z przygotowanego projektu. Kompetencje społeczne: Praca indywidualna, aktywność na zajęciach.

Uwagi: