ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: PSN20215o14
Rok / Semestr: 2014/2015 zimowy
Nazwa: Socjologia edukacji
Kierunek: Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczne
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 18 / 0 / 0
Prowadzący: dr Anna Tutaj
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych i społecznych, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01): ma rozszerzoną wiedzę społeczną i humanistyczną (P2A_W08, R2A_W02, T2A_W08, InzA_W03). Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania, analizy i twórczego wykorzystywania informacji (P2A_U01, R2A_U01, T2A_U01). Potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne (P2A_U07, R2A_U05, S2A_U01, S2A_U08, WetA_UOUZ6). Samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową (P2A_U11, X2A_U07).

Kompetencje: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz aktualizowania wiedzy (P2A_K01, R2A_K01, R2A_K07, S2A_K01, T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, WetA_KP6, X2A_K01). Potrafi współdziałać i pracować w grupie (P2A_K02, R2A_K02, S2A_K03, T2A_K03, WetA_KP11, X2A_K02). Potrafi myśleć i działać kreatywnie (P2A_K02, P2A_K08, R2A_K01, S2A_K06, T2A_K06, X2A_K07, InzA_K01).

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej.

Treści kształcenia: Ideologie wychowania i edukacji. Główne nurty socjologii edukacji. Definicje, zakres i funkcje edukacji. Teorie rozwoju społecznego. Szkoła, nauczyciel, klasa szkolna i uczeń w systemie edukacji. Edukacja we współczesnej Polsce z uwzględnieniem problematyki nierówności. Edukacja – wskaźniki i sposób badania. Aksjologiczne podstawy zawodu nauczyciela. Rodzina jako środowisko wychowawcze wpływające na sukces edukacyjny. Wpływ środowisk wychowawczych na szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. Edukacja wobec zmiany społecznej. Edukacja międzykulturowa w wielokulturowym społeczeństwie. Edukacyjne znaczenie procesów społecznych. Repetytorium.

Literatura: Błaszczyk K., Szkoła wobec zmian, Toruń 2007, Wyd. Adam Marszałek. Karkowska M., Socjologia wychowania, Łódź 2007, Wyd. WSHE. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993, Wyd. UMK. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009, Wyd. UŚ. Szymański M., Socjologia edukacji, Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls.

Metody oceny: Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane ze sprawdzianu pisemnego, aktywności, udziału w dyskusjach, frekwencji oraz wykonania zadań dodatkowych. Wiedza weryfikowana jest podczas sprawdzianu pisemnego. Sprawdzian pisemny zawiera dwa pytania problemowe, umożliwiające ocenę umiejętności. Kompetencje społeczne są oceniane w oparciu o udział w zajęciach i dyskusjach tematycznych, frekwencję oraz wykonanie zadań dodatkowych. Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%

Uwagi: Wykłady, z elementami dyskusji.