ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: ZJS20087f15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Żywienie w agroturystyce i turystyce
Kierunek: Zarządzanie jakością i analiza żywności
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 0 / 0
Prowadzący: dr hab. inż. Joanna Wyka
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student umie definiować kryteria planowania żywienia zbiorowego wg. aktualnych norm żywieniowych. Student potrafi dobrać normy żywieniowe zgodne z zapotrzebowaniem przy wysiłku fizycznym, wybranej dyscyplinie sportowej. Student prawidłowo identyfikuje żywność wygodną wykorzystywaną w rekreacji i sporcie. Student objaśnia zasady serwowania posiłków, opisuje elementy obsługi konsumenta. Student potrafi scharakteryzować zatrucia pokarmowe, ich przyczyny i wskazać metody ich eliminacji. Student potrafi opisać niekonwencjonalne sposoby odżywiania, wyjaśnić wady i zalety ich stosowania. Student potrafi definiować elementy oceny towaroznawczej poszczególnych grup produktów spożywczych. Identyfikuje i charakteryzuje tradycje żywieniowe Polski i świata, potrafi objaśnić żywieniowe czynniki warunkujące zdrowie. Umiejętności: Student umie formułować elementy warunkujące żywienie zbiorowe, właściwie dobiera normy żywieniowe dla danej grupy ludności. Student potrafi zastosować uzyskaną wiedzę o normach żywienia w danej dyscyplinie sportowej, wykorzystywać ją przy planowaniu żywienia danej grupy osób. Student potrafi wyszukiwać i przykłady żywności wygodnej i podejmować decyzje o jej wykorzystaniu przy opracowywaniu jadłospisów. Student potrafi zastosować wiedze o obsłudze konsumenta w praktyce, planuje kolejność serwowania posiłków. Student potrafi krytycznie zanalizować przyczyny zatruć mikrobiologicznych w procesie gastronomicznym. Potrafi prowadzić podstawową ocenę towaroznawczą produktów wykorzystywanych w gastronomii, umie weryfikować uzyskane oceny. Student umie ocenić i weryfikować pod względem odżywczym wybrane niekonwencjonalne sposoby żywienia, na przykładzie wegetarianizmu. Student potrafi zaprezentować i zinterpretować tradycje żywieniowe występujące w Polsce i na świecie.

Kompetencje: Student jest chętny do rozwiązywania problemów związanych z żywieniem zbiorowym. Wykazuje dbałość o dobór odpowiednich norm żywienia w danej grupie ludności. Student postępuje zgodnie z zasadami obsługi konsumentów. Student jest świadomy przyczyn zatruć pokarmowych w gastronomii, jest kreatywny w ich wyeliminowaniu. Otwarcie postrzega żywieniowe problemy w niekonwencjonalnych sposobach odżywiania i wyraża swoje oceny. Ma świadomość roli oceny towaroznawczej przy przygotowywaniu posiłków. Student jest zdolny do opracowania Umiejętności: Student umie formułować elementy warunkujące żywienie zbiorowe, właściwie dobiera normy żywieniowe dla danej grupy ludności. Student potrafi zastosować uzyskaną wiedzę o normach żywienia w danej dyscyplinie sportowej, wykorzystywać ją przy planowaniu żywienia danej grupy osób. Student potrafi wyszukiwać i przykłady żywności wygodnej i podejmować decyzje o jej wykorzystaniu przy opracowywaniu jadłospisów. Student potrafi zastosować wiedze o obsłudze konsumenta w praktyce, planuje kolejność serwowania posiłków. Student potrafi krytycznie zanalizować przyczyny zatruć mikrobiologicznych w procesie gastronomicznym. Potrafi prowadzić podstawową ocenę towaroznawczą produktów wykorzystywanych w gastronomii, umie weryfikować uzyskane oceny. Student umie ocenić i weryfikować pod względem odżywczym wybrane niekonwencjonalne sposoby żywienia, na przykładzie wegetarianizmu. Student potrafi zaprezentować i zinterpretować tradycje żywieniowe występujące w Polsce i na świecie. Kompetencje społeczne (postawy) Student jest chętny do rozwiązywania problemów związanych z żywieniem zbiorowym. Wykazuje dbałość o dobór odpowiednich norm żywienia w danej grupie ludności. Student postępuje zgodnie z zasadami obsługi konsumentów. Student jest świadomy przyczyn zatruć pokarmowych w gastronomii, jest kreatywny w ich wyeliminowaniu. Otwarcie postrzega żywieniowe problemy w niekonwencjonalnych sposobach odżywiania i wyraża swoje oceny. Ma świadomość roli oceny towaroznawczej przy przygotowywaniu posiłków. Student jest zdolny do opracowania jadłospisów dla osób uprawiających różne dyscypliny sportowe. Student jest świadomy różnic tradycji żywieniowych na świecie i w Polsce.

Wymagania wstępne: podstawy żywienia człowieka, podstawy technologii gastronomicznej

Treści kształcenia: Podstawy teoretyczne planowania żywienia w rożnych grupa turystycznych z uwzględnieniem ich dodatkowej aktywności fizycznej związanej z turystyką. Zasady serwowania posiłków oraz obsługi konsumenta. Niekonwencjonalne sposoby żywienia, diety eliminacyjne, wegetarianizm. Charakterystyka żywności wygodnej i ekologicznej. Ocena towaroznawcza oraz higieniczna wybranych produktów roślinnych i zwierzęcych. Tradycje żywieniowe Polski i świata. Żywieniowe czynniki wpływające na rozwój dietozależnych chorób.

Literatura: 1. Podstawy technologii gastronomicznej. S. Zalewski WNT 1997 2. Technologia gastronomiczna cz. I-III. U.Arens-Azevêdo i wsp. REA 1999 3. Żywienie w turystyce. W. Grzesińska, D. Gajewska, WSiP, 1999 4. Żywienie w turystyce i sporcie. R. Tauber, J. Hasik, K. Skrzypczak, WSHiG 2000 5. Kopmendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu. red. J. Hasik, PZWL 2004 6. Higiena produkcji żywności. D. Kołożyn-Krajewska, SGGW 2001 7. Podstawy żywienia i dietoterapia. red pol. D. Gajewska, Wyd. Elsevier Urban & Partner , Wrocław, 2011

Metody oceny: ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wiedzy i umiejętności oraz zaliczeniem kompetencji społecznych

Uwagi: