ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10044o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Projektowanie obiektów architektury krajobrazu II
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. arch. Magdalena Zienowicz
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student po ukończeniu kursu powinien znać ogólne podstawy projektowania w zakresie kompozycji przestrzennej, analizy fizjograficznej, kształtowania elementów zagospodarowania terenu w odniesieniu do małego wnętrza krajobrazowego. Posiadać ogólną wiedzę na temat aktów prawnych w zakresie ochrony i kształtowania krajobrazu. Znać warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie w zakresie zabudowy i zagospodarowania działki budowlanej. Posiadać podstawową wiedzę w zakresie formy i zakresu sporządzania dokumentacji technicznej. Zna symbole i oznaczenia używane w rysunku technicznym. Umiejętności: Ma opanowany warsztat projektowo- rysunkowy w zakresie rysowania szaty roślinnej, budowli i infrastruktury ogrodowej. Potrafi wykonać analizę fizjograficzną, krajobrazową, przyrodniczą w odniesieniu do małego wnętrza krajobrazowego. Potrafi przeprowadzić ankietę z indywidualnym użytkownikiem terenu i sporządzić diagram jego potrzeb. Potrafi w oparciu o siatkę modularną narysować koncepcję projektową. Wykazuje umiejętności rysowania przekrojów i widoków. Potrafi rozwiązać prosty detal architektury ogrodowej. Umie sporządzać proste schematy oświetlenia ogrodu i gospodarowania wodą opadową. Potrafi wizualizować zaprojektowaną przestrzeń. Wykazuje umiejętności koordynacji poszczególnych rysunków wchodzących w skład opracowania.

Kompetencje: Wykazuje aktywność w procesie rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; potrafi rozwinąć w sobie umiejętności dalszego uczenia się na bazie zdobytej wiedzy z zakresu podstaw projektowania. Potrafi zaprezentować i obronić idee projektowe. Umie przeprowadzić ankietę z indywidualnym użytkownikiem określonego terenu.

Wymagania wstępne: Rysunek odręczny i techniczny, podstawy budownictwa, przedmioty poprzedzające: Teoria i zasady projektowania.

Treści kształcenia: Podstawowe pokroje oraz możliwości formowania drzew i krzewów. Analiza fizjograficzna, funkcjonalna i strefowanie ogrodu. Ukształtowanie strefy wejściowej –wejścia i podjazd. Pojemniki na odpadki i kompost. Korzystanie z siatki modularnej. Modelowanie rzeźby terenu. Zlewnia. Przykłady rozwiązań. Przegrody (ekrany) akustyczne, wizualne i wiatrochronne w ogrodzie. Prześwity i przepusty w przegrodach. Kształtowanie klimatu i nastroju. Problemy sąsiedztwa. Drzewa w pobliżu granicy działki, obiektów architektonicznych i sieci infrastruktury. Zacienianie i konkurencja pokarmowa. Brak wody i ocieplanie się klimatu. Xeriscaping. Infrastruktura ogrodowa: organizacja zlewni i wykorzystanie wody deszczowej w granicach działki. Ogrody deszczowe. Infrastruktura ogrodowa: architektura światła. Budowle ogrodowe: mury i ogrodzenia. Budowle ogrodowe: ścieżki, schody, tarasy. Budowle ogrodowe: trejaże, pergole, altany. Style ogrodowe. Typy ogrodów. Czołowe realizacje współczesne. Sceny ogrodowe.

Literatura: -Bogdanowski J., 1968. Architektura krajobrazu. PWN, Warszawa – Kraków. -Böhm A,. 1998. Wnętrze w kompozycji krajobrazu. Wybrane elementy genezy i analizy porównawczej pojęcia. Politechnika Krakowska, Kraków. - Böhm A., 1994. Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój. Politechnika Krakowska, Kraków. - Beck P., 2000. Mały ogródek wodny. MULTICO, Oficyna Wydawnicza, Warszawa. - Breschke J., 2003. Altany pergole pawilony ogrodowe. MULTICO Oficyna ydawnicza, Warszawa -Bridgewater A., Bridgewater G., 2004. Cegła w ogrodzie. Patio, grill, ścieŜki, oczko wodne. Elipsa, Warszawa.. -Bridgewater A., Bridgewater G., 2001. Woda w ogrodzie sadzawki, fontanny, kaskady, pojemniki. ELIPSA, Warszawa.. - Brookes J., 2005. Projektowanie ogrodów. Wiedza i śycie, Warszawa. - Brookes J. 1993. Wielka księga małych ogrodów. Wiedza i śycie, Warszawa. - Brookes J. 1992. Wielka księga ogrodów. Wiedza i śycie, Warszawa. - Buckland T., 2005. Granice ogrodu. Murki, ogrodzenia, trejaŜe, ekrany, Ŝywopłoty. Solis, Warszawa. - Bugała W., 1991. Drzewa i krzewy. PWRiL, Warszawa. - Hagen P., 2004. Ogród krok po kroku. Oczko wodne. KDC, Warszawa. -Herta S., 2004. Projekty ogrodów. Delta, Warszawa. - Newbury T., 2005. Sztuka projektowania ogrodów. Elipsa, Warszawa - Pearson D., Conran T., 2000. Nowoczesne ogrody. Arkady, Warszawa. - Praca zbiorowa, 1998. Jak zbudować fontannę, mostek, staw. Arkady, Warszawa. - Scholz A., 2004. Ogrody skalne. Projektowanie, wybór roślin, aranŜacja. Wiedza i śycie, Warszawa. - Seneta W. 1991. Drzewa i krzewy liściaste. PWN Warszawa. - Seneta W., 1981. Drzewa i krzewy iglaste. PWN, Warszawa. - Sweetinburgh R., 2004. Projektowanie małego ogrodu. Projekty, budowle, rośliny. Solis, Warszawa. - Wehland M., 2003, Ogród krok po kroku. Wejście do domu. Wiata na samochód. Miejsce na śmietnik. KDC, Warszawa. - Wilson A., 2005. Ogrody. Projekty, realizacje. Arkady, Warszawa.

Metody oceny: - wykonanie rysunków w technice czarno- białej i kolorowej grupy roślin, (umiejętności) - wykonanie makiety grupy roślin, (umiejętności) - 5 klauzur rysunkowych, (wiedza/umiejętności) - wykonanie kompletnego projektu składającego się z części opisowej i 15 plansz rysunkowych oraz posteru, (wiedza/umiejętności) - prezentacja swojej pracy na forum grupy, dyskusja, aktywna obecność na zajęciach, terminowe oddanie ćwiczeń, (kompetencje społeczne).

Uwagi: semestr 3