ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20183o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Biotechniki Rozrodu Zwierząt
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 10 / 20 / 0
Prowadzący: dr hab. inż. Wojciech Kruszyński; prof. dr hab. Ewa Łukaszewicz, dr Przemysław Pokorny
Język: polski / angielski
The course taught in English if the group has ≥6 students. The course taught in Polish with a possibility of support in English if the group has <6 students. Contact person: dr hab. Wojciech Kruszyński

Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – posiada wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych [KB2_W01], W2 - zna metodologię badań obowiązującą w naukach przyrodniczych [KB2_W01]; W3 - formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe [KB2_W01]; W4 - wie jak stworzyć interesującą prezentację multimedialną [KB2_W01]. W5 - zna metody analizy chemicznej i instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem podstaw fizykochemicznych [KB2_W01_BT]; W6 - posiada wiedzę o metodach i technikach badawczych stosowanych w laboratoriach [KB2_W01_BT], W7 - zna zasady postępowania z materiałem biologicznym [KB2_W01_BT]; W8 - dysponuje wiedzą potrzebną do obsługi aparatury laboratoryjnej [KB2_W01_BT]; W9 - wskazuje zalety i wady poszczególnych technik analitycznych [KB2_W01_BT]. W10 - opisuje metody sterowania reprodukcją ssaków, ptaków i ryb [KB2_W09_BT]; W11 - posiada wiedzę z zakresu przenoszenia zarodków, zapłodnienia pozaustrojowego, sterowania i wywoływania cykli reprodukcyjnych, pozyskiwania, dojrzewania i hodowli oocytów, wspomaganego rozrodu [KB2_W09_BT]; W12 - zna podstawy inżynierii embrionalnej [KB2_W09_BT]. Umiejętności: Student: U1 – sprawnie i bezpiecznie posługuje się aparaturą badawczą i przyrządami pomiarowymi stosowanymi w biologii, potrafi dobrać właściwy przyrząd pomiarowy i zmierzyć potrzebne wielkości cech fizjologicznych i morfologicznych [KB2_U02]; U2 – korzysta z metod stosowanych w analityce laboratoryjnej: optycznych, spektroskopowych, elektroanalitycznych, rozdzielczych [KB2_U01_BT]; U3 - Potrafi ocenić czynniki wpływające na wynik badań laboratoryjnych, unikając błędów przed- i postanalitycznych [KB2_U01_BT]; U4 - interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w oparciu o normy i wartości referencyjne [KB2_U01_BT]; U5 - gromadzi oraz interpretuje dane pochodzące z analiz i na tej podstawie formułuje wnioski [KB2_U01_BT]. U6 - ocenia zdolności rozrodcze zwierząt [KB2_U010_BT]; U7 - steruje rozrodem zwierząt i korzysta z biotechnologii rozrodu (kriokonserwacja, sterowanie płcią) [KB2_U010_BT]; U8 - stosuje techniki wspomaganego rozrodu ptaków w tworzeniu rezerw genetycznych ptaków ex situ in vitro oraz w ochronie ginących gatunków [KB2_U010_BT]; U9 - przeprowadza pobieranie nasienia, ocenę plemników oraz zna metody unasieniania samic u różnych gatunków ssaków [KB2_U010_BT]; U10 - potrafi korzystać z metod pozaustrojowego otrzymywania zarodków [KB2_U010_BT]; U11 - zna metody sztucznego unasieniania samic [KB2_U010_BT].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej [KB2_K05]; K2 – postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach biologicznych, wykazując odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych [KB2_K07]; K3 - wykazuje dbałość o tworzenie warunków bezpiecznej pracy [KB2_K07].

Wymagania wstępne: anatomia, biochemia, zoologia, fizjologia zwierząt, biologia rozwoju i rozrodu zwierząt

Treści kształcenia: biologiczne podstawy sterowania reprodukcją ryb, ptaków i ssaków; metody wspomagania rozrodu; pozyskiwanie i kriokonserwacja plemników i komórek blastodermalnych ptaków; sztuczne lęgi; przenoszenie zarodków (wybór dawczyń i biorczyń; wypłukiwanie zarodków; ocena, przechowywanie i wprowadzanie do dróg rodnych biorczyń); zapłodnienie pozaustrojowe, sterowanie i wywoływanie cykli reprodukcyjnych, kontrola płci potomstwa na poziomie gamet i zarodków ssaków; pozyskiwanie, dojrzewanie i hodowla oocytów; pozaustrojowe dojrzewanie zarodków, inżynieria embrionalna.

Literatura: 1. Bielańska-Osuchowska Z.: Embriologia, PWRiL, Warszawa 1993. 2. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt gospodarskich. Universitas, Kraków 1993. 3. Bieniarz K., Epler P. (1991) Rozród ryb. AR Kraków. 4. Brylińska M. [red.] (2000) Ryby słodkowodne Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 5. Cryopreservation and Freeze-Drying Protocols – Day J.G. and Stacey G.N. (eds.) Human Press, Totowa, New Jersey. 6. Krzymowski T. red. Biologia rozrodu zwierząt t. 2. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy. Wydawnictwo UMW, Olsztyn 2007. 7. Muir W.M., Aggrey S.E.: Poultry genetics, breeding and biotechnology. CABI Publishing. 8. Wierzchowski L., Biotechnologia zwierząt- PWN, Warszawa 1997.

Metody oceny: Zaliczenie przedmiotu: Łączne zaliczenie na ocenę ćwiczeń i wykładów na podstawie średniej z ocen uzyskanych z zaliczenia trzech oddzielnych działów (ryby, ptaki, ssaki) oraz ocen z ustnych wypowiedzi w trakcie ćwiczeń. Sprawdziany pisemne (po jednym, 20-30 minutowym z każdego działu) obejmują zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student

Uwagi: specjalność: Techniki Laboratoryjne w Biologii