ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20369o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Biologia Ptaków
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 10 / 20 / 0
Prowadzący: dr hab. Ewa Łukaszewicz
Język: polski / angielski
The course taught in English if the group has ≥6 students. The course taught in Polish with a possibility of support in English if the group has <6 students.

Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 - zna zjawiska i procesy dotyczące biologii ptaków oraz możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu społeczno-gospodarczym [KB2_W04]; W2 - posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu fizjologii ptaków [KB2_W01_BŚ]; W3 - zna zachowania ptaków w środowisku naturalnym związane ze zdobywaniem pożywienia, zdobywaniem partnerów, okresem lęgowym [KB2_W02_BŚ]; W4 - opisuje metody wspomaganego rozrodu ptaków; posiada wiedzę z zakresu tworzenia ptaków transgenicznych; zna podstawy embriogenezy ptaków [KB2_W09_BT]. Umiejętności: Student: U1 - określa przynależność gatunkową wybranych gatunków ptaków na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych, zna ich znaczenie w przyrodzie i życiu człowieka [KB2_U01_BŚ]; U2 - ocenia stosunek i rolę człowieka w przyrodzie w powiązaniu ze znaczeniem w niej ptaków [KB2_U02_BŚ]; U3 - ocenia zdolności rozrodcze ptaków; steruje ich rozrodem wykorzystując metody biotechnologiczne (sztuczna inseminacja, kriokonserwacji plemników); stosuje techniki wspomaganego rozrodu ptaków w tworzeniu rezerw genetycznych ptaków ex situ in vitro oraz w ochronie ginących gatunków [KB2_U10_BT].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - jest chętny do systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu biologii ptaków i świadomy potrzeby dokształcania się przez całe życie [KB2_K01]; K2 - jest otwarty na rozwiązywanie problemów badawczych z użyciem najnowszych technologii wykorzystywanych w biologii [KB2_K09].

Wymagania wstępne: zoologia, fizjologia zwierząt

Treści kształcenia: znaczenie ptaków udomowionych i wolno żyjących w środowisku naturalnym i w produkcji żywności (wartość odżywcza i właściwości funkcjonalne jaj); przystosowanie ptaków do lotu - charakterystyka morfologiczna i anatomiczna ptaków różnych gatunków i środowisk; typy gniazd i aparatów lęgowych; lęgi naturalne i sztuczne; specyfika rozwoju embrionalnego ptaków; analiza biologiczna lęgów; warunki środowiskowe i wymagania pokarmowe ptaków w różnym okresie życia; specyfika żywienia ptaków zróżnicowanych genetycznie; techniki wspomaganego rozrodu ptaków w tworzeniu rezerw genetycznych ptaków ex situ in vitro oraz w ochronie ginących gatunków.

Literatura: 1. Appleby M.C., Mench J.A., Hughes B.O. - Poultry Behaviour and Welfare. CABI Publishing, 2004. 2. Bielańska-Osuchowska Z.: Embriologia. PWR i L, Warszawa 1993. 3. Hanzok J. Wielki atlas ptaków. PWR i L, Warszawa 1976. 4. Kruszewicz A. Ptaki Polski. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2005. 5. Sturkie P. Fizjologia ptaków. PWR i L, Warszawa 1970. 6. Whittow Causey G.: Sturkie’s avian physiology. Academic Press, wydanie piąte.

Metody oceny: WIEDZA: W1-W4 zostanie oceniona na podstawie dwóch 20-30 minutowych sprawdzianów obejmujących zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładach. Na każdym sprawdzianie student zobowiązany jest odpowiedzieć poprawnie na 3-4 pytania opisowe. Wymagane jest 60% odpowiedzi na pozytywne zaliczenie (ocena dostateczna) każdego sprawdzianu, 90-100% - bdb; 70-80% - db. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. UMIEJĘTNOŚCI: U1-U3 ocenione będą w trakcie zajęć praktycznych na wiacie dydaktycznej z ptakami oraz w odpowiednio wyposażonych laboratoriach. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1 określone będą na podstawie oceny postawy studenta w tracie zajęć realizowanych z użyciem sprzętu laboratoryjnego.

Uwagi: specjalność: Biologia Środowiskowa