ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: PSS10131o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Kulturotwórcza rola muzyki (chór)
Kierunek: Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczne
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Alan Urbanek
Język: polski
polski i niemiecki

Efekty kształcenia: Wiedza: Zna podstawową terminologię muzyczną i terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych: zna podstawowe pojęcia muzyczne oraz problemy z zakresu kultury i muzyki. Ma elementarną wiedzę dotyczącą pozyskiwania informacji z zakresu tematyki kursu. Potrafi wskazać związki oraz zależności między muzyką, naukami humanistycznymi i społecznymi a naukami rolniczymi, leśnymi, weterynaryjnymi oraz przyrodniczymi. Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania informacji, analizy i wykorzystania literatury dotyczącej tematyki kursu. Posługuje się terminologią specjalistyczną w języku, w którym prowadzony jest przedmiot. Ma świadomość samokształcenia. Rozpoznaje problemy, potrafi działać zgodnie z obowiązującymi standardami i zasadami etycznymi.

Kompetencje: Potrafi współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie. Potrafi myśleć i działać kreatywnie. Prawidłowo identyfikuje dylematy związane z podejmowaniem wyborów.

Wymagania wstępne: Uzdolnienia muzyczne (słuch muzyczny, poczucie rytmu, wyobraźnia muzyczna) zaprezentowane podczas indywidualnego przesłuchania.

Treści kształcenia: Kultura jako dorobek duchowej sfery twórczości człowieka. Kultura jako wytwór zbiorowego wysiłku pokoleń. Muzyka w starożytności jako jedna z siedmiu sztuk wyzwolonych. Muzyka jako tzw. sztuka piękna (XVIII wiek). Wiedza o sztuce muzycznej na tle dokonań cywilizacyjnych: osiągnięcia naukowe, rozwój architektury, malarstwa, rzeźby, literatury, teatru. Integracja sztuk: malarstwo-poezja-muzyka. „Słyszeć obraz – widzieć dźwięk”. Estetyczne wartości muzyki. Oddziaływanie dzieł sztuki (muzycznej) na odbiorcę. Wychowawcza funkcja sztuki muzycznej. Kulturotwórcza funkcja sztuki muzycznej.

Literatura: Czyż H., Niewczesne żarty, Warszawa 1995, Wyd. Tryton. Panek W., Kariery i legendy. Szkice o artystach polskiej sceny muzycznej, Warszawa 1994, Wyd. Bohdana Wrocławskiego. Pilarski B., Szkice o muzyce, Warszawa 2010, Wyd. PAX. Waldorff J., Diabły i Anioły, Kraków 1988, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Metody oceny: Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane za aktywność w zajęciach (maksymalnie 60%), znajomość literatury przedmiotu (20%) oraz uczestnictwo w występach i koncertach (20%). Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%

Uwagi: Wykłady, z elementami ćwiczeń (próby muzyczne). Podczas zajęć przywiązuje się szczególną wagę do ukazania utworu muzycznego jako dzieła sztuki muzycznej, które powstało w konkretnym czasie i miejscu i było poddane wpływom innych sztuk. W ramach przedmiotu, prowadzący wraz ze studentami przygotowuje program złożony z utworów muzycznych o różnej skali trudności, zróżnicowanej fakturze i stylistyce, zawierający różne problemy techniczne. Program artystyczny prezentowany jest podczas uroczystości ogólnouczelnianych oraz specjalnie organizowanych koncertów.