ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: OŹES10079f15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Ponowne użytkowanie odpadów
Kierunek: Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Odpadami
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: Dr inż. Jan den Boer
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, i biologii niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w czasie pozyskiwania energii z produktów i odpadów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. R1OŹE_W03 Ma wiedzę w zakresie procesów wykorzystania biomasy, w tym z biomasy odpadowej pochodzenia rolniczego i zwierzęcego. R1OŹE_W04 Ma elementarną wiedzę w zakresie projektowania systemów i urządzeń służących do pozyskiwania i wykorzystania odnawialnych źródeł energii odnawialnej, także w aspekcie zagospodarowania odpadów pochodzenia rolniczego. R1OŹE _W05 Ma ogólną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i narzędzi stosowanych w gospodarce odpadami. R1OŹE _W12 Umiejętności: Potrafi stosując podstawowe technologie informatyczne pozyskiwać i przetwarzać informacje z zakresu gospodarki odpadami. R1OŹE _U04 Potrafi rozwiązywać w oparciu o standardowe działania inżynierskie problemy produkcyjne i eksploatacyjne w zakresie gospodarki odpadami, uwzględniając jednocześnie wymogi związane z dbałością o środowisko naturalne R1OŹE _U12

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia II i III stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych. R1OŹE _K01 Ma świadomość ważności, odpowiedzialności i skutków działalności inżyniera kierunku odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami w aspekcie odpowiedzialności za jakość życia ludzi i stan środowiska naturalnego. R1OŹE _K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania R1OŹE _K04

Wymagania wstępne: Fizyka, Chemia

Treści kształcenia: Tematyka kursu dotyczy ponowne użycie produktów uznanych za odpady. Nieformalnie działanie w zakresie przemieszczania używanych rzeczy do Polski oraz ich sprzedaży zostanie analizowane. Aspekty społeczne, środowiskowe oraz ekonomiczne zostaną uwzględnione. Rozwój centrów i sieci ponownego wykorzystania w Polsce oraz w innych krajach zostanie dyskutowane w aspektach sytuacji prawnej, metod zbierania, organizacji, przygotowania do ponownego użycia, naprawy i inspekcji oraz możliwości rozwoju. Planowanie kącików używanych rzeczy w powstających Punktach Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) zostanie przedyskutowane.

Literatura: 1. Qualiti-ES - The pursuit of quality in social economy. Quality manual for reuse / recycling social enterprises / Caroline Beyne, Brussels, RReuse 2. Guidance on Applying the Waste Hierarchy / UK government Department for Environment, Food and Rural Affairs (Defra), 2011 3. Concept for the implementation of re-use in line with WFD 2008 in Austria (DE) / Matthias Neitsch, Markus Spitzbart, Barbara Hammerl, Berthold Schleich, Repanet, 2010 4. Atlas Dobrych Praktyk Inkluzji Społecznej i Zawodowej / Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, Magdalena Huszcza, Europejska Federacja Banków Etycznych i Alternatywnych (FEBEA), Warszawa, 2011 5. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Aspekty funkcjonowania system zagospodarowywania ZSEE w Polsce i innych krajach europejskich oraz wybrane technologie przetwarzania odpadów elektrycznych i elektronicznych / Ireneusz Baic et al., Warszawa, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, 2011.

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie egzaminu pisemnego, zaliczenie wszystkich zadań podczas realizacji ćwiczeń rachunkowych. Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: analiza wyników i interpretacja zebranych danych. Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna, praca w grupie, świadomość ekologiczna, poszanowanie dla praw autorskich, odpowiedzialność za wykonywane zadanie, sumienność w przygotowaniu do realizacji zadań.

Uwagi: