ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20185o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Techniki Analityczne w Hydrobiologii
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Magdalena Senze, dr inż. Monika Kowalska-Góralska
Język: polski / angielski
The course taught in English if the group has ≥6 students. The course taught in Polish with a possibility of support in English if the group has <6 students.

Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – posiada wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych [KB2_W01]; W2 - rozumie złożone zjawiska i procesy dotyczące biologii i ich związki z licznymi dyscyplinami pokrewnymi [KB2_W04]; W3 - zna metody analizy chemicznej i instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem podstaw fizykochemicznych [KB2_W01_BT]; W4 - posiada wiedzę o metodach i technikach badawczych stosowanych w laboratoriach [KB2_W01_BT]; W5 - zna zasady postępowania z materiałem biologicznym [KB2_W01_BT]; W6 - dysponuje wiedzą potrzebną do obsługi aparatury laboratoryjnej [KB2_W01_BT]; W7 - wskazuje zalety i wady poszczególnych technik analitycznych [KB2_W01_BT]; W8 – charakteryzuje i rozróżnia elementy biotyczne oraz elementy abiotyczne środowiska wodnego [KB2_W06_BT]; W9 - wskazuje i scharakteryzuje metody przeprowadzenia badań analitycznych materiału hydrobiologicznego [KB2_W06_BT]. Umiejętności: Student: U1 – korzysta z metod stosowanych w analityce laboratoryjnej: optycznych, spektroskopowych [KB2_U01_BT]; U2 - potrafi ocenić czynniki wpływające na wynik badań laboratoryjnych, unikając błędów przed- i postanalitycznych [KB2_U01_BT]; U3 - interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w oparciu o normy i wartości referencyjne [KB2_U01_BT]; U4 - gromadzi oraz interpretuje dane pochodzące z analiz i na tej podstawie formułuje wnioski [KB2_U01_BT]; U5 – przeprowadza analizy z użyciem spektroskopowych metod optycznych i absorpcji atomowej AAS [KB2_U02_BT]; U6 – potrafi pobierać i postępować z materiałem do badań laboratoryjnych [KB2_U03_BT]; U7 - wykonuje analizy w zakresie oceny zanieczyszczenia środowiska, badań hydrobiologicznych i materiału biologicznego [KB2_U03_BT]; U8 – wykorzystuje wiedzę z zakresu toksykologii w badaniach biologicznych. Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z istnienia związków azotowych, pierwiastków śladowych [KB2_U05_BT].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - jest świadomy efektów pracy w grupie [KB2_K02]; K2 - potrafi pracować w zespole i organizować badania terenowe myśląc kreatywnie [KB2_K02]; K3 - jest zdolny do kierowania zespołem i do współpracy [KB2_K02]; K4 – planuje zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości, jednocześnie określając priorytety zadania [KB2_K03]; K5 – wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej [KB2_K05]; K6 - postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach biologicznych, wykazując odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych [KB2_K07]; K7 - wykazuje dbałość o tworzenie warunków bezpiecznej pracy [KB2_K07].

Wymagania wstępne: chemia, biologia

Treści kształcenia: Program zajęć obejmuje omówienie technik analitycznych obowiązujących w badaniach biologicznych i uwzględniających komponenty biotyczne (rośliny i zwierzęta) i komponenty abiotyczne (woda, osady denne, gleba) środowiska. W ramach zajęć prowadzone są zajęcia terenowe w celu pobrania materiału badawczego pochodzącego ze środowiska oraz zajęcia laboratoryjne mające na celu przeprowadzenie analiz pobranych próbek.

Literatura: 1. Hus S.: Chemia wody, ścieków i gnojowicy, Wyd. AR we Wrocławiu 1995; 2. Falniowski A.: Techniki zbioru, utrwalania i konserwacji zwierząt, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 2007; 3. Krzywy-Gawrońska E.: Analiza chemiczne gleb, nawozów i roślin, Wyd. AR w Szczecinie 2007; 4. Kajak Z.: Hydrobiologia-limnologia, PWN 2001; 5. Szczerbowski J. A.: Rybactwo śródlądowe, Wyd. Instytutu Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1993.

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń i przedmiotu: jeden pisemny sprawdzian na ocenę (na ostatnich zajęciach), oddanie jednego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen. Studentów p

Uwagi: specjalność: Techniki Laboratoryjne w Biologii