ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RIPS10006o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Informatyka i komputerowe wspomaganie prac inżynierskich I
Kierunek: Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Krzysztof Lejman, dr Wojciech Jakubowski, dr inż. Krzysztof Pieczarka
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości dotyczące zastosowań matematyki, informatyki, mechaniki technicznej, grafiki inżynierskiej i statystki inżynierskiej w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozpoznaje metody planowania eksperymentu i praktycznego zastosowania narzędzi statystycznych oraz wnioskowania statystycznego. Ma wiedzę z zakresu struktury relacyjnych baz danych, rozumie znaczenie normalizacji bazy, potrafi napisać polecenie SQL-owe edytujące i przeszukujące istniejąca relacyjną bazę danych. Zna strukturę sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, zna podstawy projektowania bryłowego oraz zna podstawy projektowania procesu obróbki detalu w obrabiarce numerycznej. Umiejętności: Student nabywa umiejętność zastosowania metod matematycznych, informatycznych i statystycznych wspomagających prace inżynierskie. Nabywa umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o wyniki analiz statystycznych materiału pomiarowego. Student planuje eksperyment z wykorzystaniem technologii informatycznych. Rozróżnia metody matematyczne i statystyczne w aspekcie ich wykorzystania w technice. Rozróżnia pojęcia zaawansowanych metod statystycznych i matematycznych. Potrafi dobierać odpowiednie metody i technologie informatyczne do rozwiązywania problemów w zależności od zmiennych zadań. Student ma umiejętność rozpoznawania budowy struktury relacyjnej bazy danych, potrafi prowadzić jej normalizację oraz sformułować proste zapytanie w języku zapytań SQL. Sudent umie wykonać prostą aplikację internetową wykorzystując program VisualStudio. Potrafi wykonać projekt prostego detalu w module „część” wykorzystując program SolidEdge oraz potrafi zaprojektować etapy jego obróbki przy pomocy programu NXCAM.

Kompetencje: Student wykazuje zrozumienie stosowania zaawansowanych metod statystycznych do analizy i wnioskowania w obszarze badań. Docenia zasady prawidłowej prezentacji wyników i uzasadnia prawidłowość stosowanych metod. Ocenia i wyjaśnia wyniki analiz przeprowadzonych przy zastosowaniu narzędzi statystycznych i informatycznych. Wykazuje konieczność samodoskonalenia i dokształcania w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informatycznych opartych na praktycznych zastosowaniach matematyki, statystyki, grafiki inżynierskiej i mechaniki. Wykazuje znajomość i zrozumienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem baz danych oraz stosowaniem ich w praktyce. Określa cel projektu i dąży do jego realizacji, pracuje samodzielnie nad realizacją poszczególnych zadań, dyskutuje na temat wybranych metod realizacji projektu.

Wymagania wstępne: matematyka, technologia informacyjna, nauka o materiałach, projektowanie inżynierskie i grafika inżynierska

Treści kształcenia: Planowanie eksperymentu i wnioskowanie statystyczne, zarządzaniem danymi tekstowymi i numerycznymi, przygotowanie danych do analizy i wizualizacji przy użyciu różnych technik prezentacji, standardowe i zmodyfikowane procedury graficzne, współpraca programów statystycznych z edytorami tekstu i programami prezentacyjnymi. Zastosowanie podstaw logiki do rozwiązywania problemów inżynierskich. Bazy danych kartotekowe i relacyjne. Schemat relacyjnej bazy danych. Zarządzanie bazami relacyjnymi. Normalizacja schematu relacyjnego. Język SQL. Struktura aplikacji w środowisku ASP.NET. Projektowanie bryłowe z wykorzystaniem programów CAD. Projektowanie procesu obróbki detalu wspomagane oprogramowaniem CAM.

Literatura: 1. Augustyn K. 2009. NX CAM. Programowanie ścieżek dla obrabiarek CNC. Wyd. Helion. 2. Cristian Darie, Zak Ruvalcaba 2007. ASP.NET 2.0. Tworzenie witryn internetowych z wykorzystaniem C# i Visual Basica. Wyd. Helion 3. Dokumentacja wybranych systemów zarządzania relacyjnymi bazami danych 4. Hernandez M. J. (2004).Bazy danych dla zwykłych śmiertelników. Wydawnictwo Mikom. 5. Kala R. Statystyka dla przyrodników. Wyd. AR Poznań, 2002. 6. Kazimierczak G., Pacula B., Budzyński B. 2004. Solid Edge. Komputerowe wspomaganie projektowania. Wyd. Helion. 7. Koronacki J., Mielniczuk J.: Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT, 2001. 8. Leszek W.: Badania empiryczne – wybrane zagadnienia metodyczne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997 9. Łomnicki A.: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa 2003 10. Pabis S.: Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985 11. Statistica PL, Tom I – Ogólne konwencje i statystyki, Tom II – Grafika, Tom III – Statystyki II, StatSoft Polska Sp. z o.o., Kraków, 1997 12. Trętowski J., Wójcik A. R.: Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwa Uczelniane WSRP w Siedlcach, 1991 13. Volk V.: Statystyka stosowana dla inżynierów, WNT, Warszawa, 1973

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: kolokwia na ćwiczeniach Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: ocena samodzielnie rozwiązanych analiz statystycznych, ocena umiejętności doboru narzędzi informatycznych do rozwiązywania zadań inżynierskich i symulacji procesów, ocena poprawności doboru metod wizualizacji. Ocena umiejętności doboru metod statystycznych i wnioskowania statystycznego do zmiennych zadań. Sprawdzenie umiejętności budowania zapytań SQL-owych. Ocena umiejętności

Uwagi: