ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RIPS10017f15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Zagrożenia cywilizacyjne i rozwój zrównoważony
Kierunek: Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: Dr inż. Katarzyna Szopka
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zagrożeń współczesnej cywilizacji i umie powiązać je z globalnymi problemami środowiskowymi. Student podczas kursu poznaje główne założenia i zasady zrównoważonego rozwoju, zapoznaje się z zasadami zrównoważonego korzystania z zasobów środowiska.

Kompetencje: Po ukończeniu kursu studenci posiadać będą wiedzę o najważniejszych globalnych problemach środowiskowych, międzynarodowych unormowaniach prawnych służących przeciwdziałaniu najważniejszym zagrożeniom. Student zna założenia zrównoważonego rozwoju oraz jego usytuowanie w polskich aktach prawnych

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia: Charakterystyka i konsekwencje środowiskowe wynikające z najczęstszych zagrożeń: wzrostu demograficznego, głodu, biedy, urbanizacji, zbrojeń, wojen. . Globalne zagrożenia środowiskowe: Zjawisko dziury ozonowej, efekt cieplarniany, zanik bioróżnorodności, pustynnienie, ubytek lasów tropikalnych. Pojęcie zrównoważonego rozwoju. Prawa i zasady zrównoważonego rozwoju. Polskie i międzynarodowe akty prawne związane z zagadnieniem zrównoważonego rozwoju.

Literatura: 1. Antoinette M. Mannion „Zmiany środowiska Ziemi”. Wyd. PWN, Warszawa, 2001 2. Bogda A., Kabała C., Karczewska A., Szopka K. „Zasoby naturalne i zrównoważony rozwój”, Wyd Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2010 3. Stefan Kozłowski „Ekorozwój”, Wyd. PWN, Warszawa, 1998 4. Zbigniew Karaczan, Leonard Indeka „Ochrona Środowiska” Wyd. Aries, Warszawa 1999

Metody oceny: Wiedza: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia - 60 % Umiejętności: Ocena realizacji wykonania projektu lub prezentacji Kompetencje społeczne: praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach

Uwagi: