ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RTSS20248o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Analiza matematyczna i statystyka inż.
Kierunek: Technika Rolnicza i Leśna
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr hab. Wiesław Szulczewski, dr inż. Krzysztof Lejman
Język: polski


Efekty kształcenia: Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości dotyczące zastosowań matematyki wyższej i statystki inżynierskiej w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu inżynierii rolniczej. Rozpoznaje metody planowania eksperymentu i praktycznego zastosowania narzędzi statystycznych oraz wnioskowania statystycznego. Kojarzy i opisuje praktyczne zastosowanie elementów teorii pola, pola skalarnego, pola wektorowego, potencjału, pola potencjalnego, gradientu, rotacji, dywergencji, transformacji Laplace’a, transformacji Fouriera, podstaw rachunku prawdopodobieństwa, estymacji punktowej i przedziałowej w aspekcie rozwiązywania podstawowych problemów z zakresu inżynierii rolniczej. Student nabywa umiejętność zastosowania metod matematycznych i statystycznych do wspomagania prac inżynierskich w technice rolniczej. Nabywa umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o wyniki analiz statystycznych materiału pomiarowego. Student planuje eksperyment z wykorzystaniem technologii informatycznych. Rozróżnia metody matematyczne i statystyczne w aspekcie ich wykorzystania w technice rolniczej. Rozróżnia pojęcia zaawansowanych metod statystycznych i matematycznych. Potrafi dobierać odpowiednie metody i technologie informatyczne do rozwiązywania problemów w zależności od zmiennych zadań.

Kompetencje: Student wykazuje zrozumienie stosowania zaawansowanych metod matematycznych i statystycznych do analizy i wnioskowania w obszarze badań z zakresu techniki rolniczej. Docenia zasady prawidłowej prezentacji wyników i uzasadnia prawidłowość stosowanych metod. Ocenia i wyjaśnia wyniki analiz przeprowadzonych przy zastosowaniu narzędzi matematycznych i informatycznych. Wykazuje konieczność samodoskonalenia i dokształcania w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informatycznych opartych na praktycznych zastosowaniach matematyki i statystyki.

Wymagania wstępne: matematyka wyższa I i matematyka wyższa II, podstawy informatyki, statystyka

Treści kształcenia: Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, zmienne losowe, weryfikacja hipotez parametrycznych, elementy teorii pola, pole skalarne, pole wektorowe, potencjał, pole potencjalne, gradient, rotacja, dywergencja. Planowanie eksperymentu i wnioskowanie statystyczne, zarządzaniem danymi tekstowymi i numerycznymi, przygotowanie danych do analizy i wizualizacji przy użyciu różnych technik prezentacji, standardowe i zmodyfikowane procedury graficzne, współpraca programów statystycznych z edytorami tekstu i programami prezentacyjnymi.

Literatura: 1. Bjorck A., Dahlquist G.: Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987. 2. Gewert M., Skoczylas Z.: Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2002. 3. Gewert M., Skoczylas Z.: Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania. Oficyna Wydawnicza GiS. Wrocław 2002. 4. Krysicki W., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach. Część II, PWN, Warszawa 1998. 5. Fichtenholz G.M.: Rachunek różniczkowy i całkowy, t. I, II i III. PWN, Warszawa 1997. 6. Kala R. Statystyka dla przyrodników. Wyd. AR Poznań, 2002. 7. Koronacki J., Mielniczuk J.: Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych. WNT, 2001. 8. Krysicki W., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach, część I, II, PWN, Warszawa 2004. 9. Leszek W.: Badania empiryczne – wybrane zagadnienia metodyczne, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997 10. Łomnicki A.: Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa 2003 11. Pabis S.: Metodologia i metody nauk empirycznych, PWN, Warszawa, 1985 12. Statistica PL, Tom I – Ogólne konwencje i statystyki, Tom II – Grafika, Tom III – Statystyki II, StatSoft Polska Sp. z o.o., Kraków, 1997 13. Trętowski J., Wójcik A. R.: Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwa Uczelniane WSRP w Siedlcach, 1991 14. Volk V.: Statystyka stosowana dla inżynierów, WNT, Warszawa, 1973

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: kolokwia na ćwiczeniach, egzamin ustny Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: ocena samodzielnie rozwiązanych analiz statystycznych, ocena umiejętności doboru narzędzi matematycznych i informatycznych do rozwiązywania zadań inżynierskich i symulacji procesów, ocena poprawności doboru metod wizualizacji Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: ocena metod pracy indywidualnej i zespołowej, dyskusja rozwiązań i zastosow

Uwagi: