ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RESS10224o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Rolnictwo a środowisko
Kierunek: Ekonomia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 15 / 0
Prowadzący: Prof. Stanisława Strączyńska, Prof. Barbara Patorczyk-Pytlik, Dr Jacek Jackowski
Język: polski


Efekty kształcenia: WIEDZA: Student zna genezę gleb, ich właściwości i zachodzące w nich procesy pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Potrafi określić wartość użytkową gleby oraz zna zasady waloryzacji środowiska glebowego. Student zna metody i konsekwencje ekologiczne wprowadzania do środowiska ksenobiotyków podczas zabiegów ochrony roślin. losach substancji biologicznie czynnych pestycydów w ekosystemach i ich wpływie na wybrane grupy organizmów. Zagadnienia są omawiane z użyciem wybranych substancji jako przykładów ilustrujących znane reguły przemieszczania się ksenobiotyków w środowisku. Ćwiczenia zapewniają bardziej systematyczny przegląd asortymentu środków znajdujących się na rynku, z naciskiem na substancje, które wyróżniają się pozytywnie bądź negatywnie w aspekcie ekotoksykologicznym. Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości związane z wpływem nawożenia nawozami mineralnymi, naturalnymi i organicznymi na jakość środowiska. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi określić wartość użytkową gleb oraz opracować zagadnienia, których jednym z elementów jest gleba. Student ocenia stopień zagrożenia dla jakości gleb oraz czystości wód wynikający ze stosowania nawozów oraz środków ochrony roślin.

Kompetencje: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student wykazuje zrozumienie zjawisk zachodzących w glebie i ich wpływ środowisko. Ocenia i wyjaśnia oddziaływanie zastosowanych środków ochrony roślin oraz nawożenia na wielkość i jakość uzyskanych plonów roślin uprawnych. Przestrzega zasad higieny i bezpieczeństwa przy składowaniu oraz stosowaniu nawozów i środków ochrony roślin. Potrafi pracować w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt. Współpracuje w grupie.

Wymagania wstępne: Podstawy fizyki i chemii, gleboznawstwo, podstawy produkcji roślinnej.

Treści kształcenia: Geneza gleb, ich rozmieszczenie w Polsce, właściwości i zachodzące w nich procesy pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych. Zadaniem tego przedmiotu jest też powiązanie nauk o środowisku z naukami rolniczymi. Metody i konsekwencje ekologiczne wprowadzania do środowiska ksenobiotyków podczas zabiegów ochrony roślin. Losy substancji biologicznie czynnych pestycydów w ekosystemach i ich wpływ na wybrane grupy organizmów. Przegląd asortymentu środków znajdujących się na rynku, z naciskiem na substancje, które wyróżniają się pozytywnie bądź negatywnie w aspekcie ekotoksykologicznym. Wpływ działalności rolniczej na środowisko. Źródła składników pokarmowych oraz pierwiastków toksycznych w środowisku. Czynniki warunkujące ich dostępność. Nawozy mineralne, naturalne i organiczne – korzyści dla rolnika, zagrożenie dla środowiska. Ekologiczne skutki nawożenia.

Literatura: Carlile W.R., 2006. Pesticide selectivity, Health and the Environment. Cambridge Univ. Press. Drozd J., Licznar M., Licznar E. S., Weber J. , 1997 i nowsze. Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii –. Wyd. AR Wrocław Filipek T. 2002. Przyczyny i skutki chemizacji agrosystemów. Grzebisz W. 2008. nawożenie roślin uprawnych. Część I. Podstawy nawożenia. PWRiL Warszawa Grzebisz W. 2009. nawożenie roślin uprawnych. Część II. Nawozy i systemy nawożenia. PWRiL Warszawa Mercik S. Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne. SGGW Warszawa, 2002 Gorlach E., Mazur T. Chemia rolna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. Kochman J., Węgorek W., 1997 . Ochrona Roślin. Plantpress. Rechcigl J.E., Rechcigl N.A., 2000. Biological and Biotechnological Control of Insect Pests. Lewis Publishers. Stenersen J. 2004. Chemical Pesticides, Mode of Action and Toxicology. CRC Press. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., 2002. Podstawy ekotoksykologii. Tłum. Pod red. Pawła Miguli, wyd polskie wg II wyd. angielskiego: PWN.

Metody oceny: Wiedza: zaliczenie pisemne każdego z działów Umiejętności: ocena wykonanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń, obserwacja wykonawstwa Kompetencje społeczne; ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, dyskusja na zajęciach

Uwagi: