ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS20393o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Ocena ryzyka środowiskowego
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Anna Karczewska, dr inż. Agnieszka Medyńska-Juraszek
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student posiada wiedzę dotyczącą rodzaju substancji niebezpiecznych, ich źródeł i zachowania w środowisku oraz czynników decydujących o związanych z nimi ryzyku. Zna zasady interpretacji badań ekotoksykologicznych. Zna podstawowe zasady określania ryzyka zdrowotnego i środowiskowego. Zna przepisy polskiego prawa dotyczące procedur oceny ryzyka, a także ważniejsze modele i programy komputerowe stosowane w ocenie ryzyka. Umiejętności: Przewiduje stężenia substancji w środowisku w oparciu o dane pochodzące z obserwacji i prac w terenie. Określa drogi narażenia różnych grup ludzi na oddziaływanie substancji niebezpiecznych wprowadzonych do środowiska. Projektuje zakres niezbędnych badań ekotoksykologicznych oraz innych badań niezbędnych do oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego. Ocenia skutki wprowadzenia do środowiska substancji niebezpiecznych, stosując metody oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego, a uzyskane wyniki interpretuje w świetle przepisów prawa. Posługuje się – w mowie i piśmie - specjalistyczną polską i angielskojęzyczną terminologią w zakresie oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Jest świadom zmienności występującej w środowisku i uwzględnia ją w badaniach oraz interpretacji danych służących analizie ryzyka środowiskowego i zdrowotnego. Jest świadom środowiskowych skutków, jakie może powodować wprowadzenie substancji niebezpiecznych do środowiska i potrafi wskazać działania służące ograniczeniu ryzyka. Przejawia potrzebę poznawania aktualnej problematyki w zakresie oceny ryzyka i umie rzetelnie i interesująco przekazywać informacje pochodzące z różnych źródeł, w tym z literatury.

Wymagania wstępne: Chemia środowiska, Oceny oddziaływania na środowisko

Treści kształcenia: Substancje niebezpieczne w środowisku, ich źródła, przewidywanie stężeń w poszczególnych elementach środowiska. Podstawowe zasady oceny ryzyka środowiskowego i ryzyka zdrowotnego. Rozwój procedur oceny ryzyka – doświadczenia międzynarodowe. Badania ekotoksykologiczne i ich wykorzystanie do wyznaczania indeksów ryzyka środowiskowego. Analiza dróg narażenia ludzi. Procedury oceny ryzyka zdrowotnego dla substancji o działaniu progowym i pozaprogowym. Modele i programy komputerowe w ocenie ryzyka. Aspekty prawne oceny ryzyka.

Literatura: 1.Barański B., Szymczak W. 1995: Podstawy metod oceny ryzyka zdrowotnego: materiały szkoleniowe. Instytut Medycyny Pracy, Łódź. 2.Alloway B.J., Ayres D.C.: 1999: Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa 3.Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M. i Peakall D.B. 2002: Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 4.Laskowski R. i Migula P. 2004: Ekotoksykologia: od komórki do ekosystemu, PWRiL, Warszawa 5.Gworek B., Barański A., Czarnowski K., Sienkiewicz J., Porębska G. 2000: Procedura oceny ryzyka w zarządzaniu gruntami zanieczyszczonymi metalami ciężkimi. Wyd. IOŚ, Warszawa. 6.Gworek B. Barański A., Bojanowicz A., Sienkiewicz J., Czarnomski K. 2002: Ocena ryzyka środowiskowego pochodzącego od substancji i preparatów chemicznych. Wyd. IOŚ, Warszawa. 7.Wcisło E. 2009: Ocena ryzyka zdrowotnego w procesie remediacji terenów zdegradowanych chemicznie – procedury i znaczenie, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 8.Hallenbeck W.H. 1986: Quantitative risk assessment for environmental and occupational health. Lewis Publisher, Chelsea, Mich. 9.Lerce I.; Glaesser W. 2006: Environmental risk assessment : quantitative measures, anthropogenic influences, human impact. Springer, Berlin 10. US EPA: Risk Assessment Guidance for Superfund (RAGS), http://www.epa.gov/oswer/riskassessment/ragsa/index.htm

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia z treści wykładów i ćwiczeń, ocena ćwiczeń projektowych, ocena prezentacji pod względem treści. Egzamin pisemny. Umiejętności: Ocena poszczególnych zadań projektowych, ocena formalnej strony prezentacji. Kompetencje społeczne: Ocena prezentacji oraz dyskusji.

Uwagi: