ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: OŹES20093o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Inteligentne budownictwo niskoemisyjne
Kierunek: Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Odpadami
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: Dr inż. Arkadiusz Dyjakon
Język: polski
Polski, Angielski (opcja)

Efekty kształcenia: Wiedza: Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie ochrony środowiska naturalnego, oszczędzania oraz magazynowania energii poprzez poprawę efektywności energetycznej, odzysk ciepła, właściwy dobór materiałów, systemów i technologii grzewczych. R2 OŹE_W9, R2 OŹE_W10 Posiada szczegółową wiedzę opartą na silnej podbudowie teoretycznej w zakresie projektowania i eksploatacji systemów i urządzeń służących do pozyskiwania i wykorzystania źródeł energii odnawialnej. R2 OŹE_W12a Umiejętności: Potrafi dokonać identyfikacji i określić specyfikę zadań inżynierskich oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników w zakresie budownictwa niskoemisyjnego. R2OŹE _U03 potrafi rozwiązywać w oparciu o standardowe działania inżynierskie problemy eksploatacyjne związane z budownictwem niskoemisyjnym przy uwzględnieniu wymogów związanych z dbałością o środowisko naturalne. R2OŹE _U11

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Potrafi dokonać wnikliwej analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów dla zagadnień związanych z budownictwem niskoemisyjnym. R2OŹE _K02

Wymagania wstępne: Termodynamika, Fizyka, Przedmioty z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.

Treści kształcenia: Zagadnienia formalno-prawne, zasady oraz materiały w zakresie budownictwa niskoemisyjnego. Systemy niskoemisyjne w budownictwie energooszczędnym. Wymiana ciepła przez przegrody i bilans cieplny budynku. Wentylacja, rekuperatory, wymienniki ciepła i ogrzewanie niskoemisyjne. Projektowanie domów niskoemisyjnych. Automatyka w inteligentnym budynku niskoemisyjnym. Aspekty ekonomiczne i środowiskowe w budownictwie niskoemisyjnym.

Literatura: 1. Wnuk R.: Instalacje w domu pasywnym i energooszczędnym, Przewodnik budowlany, 2007. 2. Wnuk R.: Budowa domu pasywnego w praktyce, Przewodnik budowlany, 2006 3. Marchwiński J., Zielonko-Jung K.: Współczesna architektura proekologiczna, Warszawa, PWN, 2012. 4. Krzywka A., Karaszewski R.: Projektowanie wnętrz a wyzwania zrównoważonego rozwoju, Warszawa, PWN, 2013. 5. Feist W.: Podstawy budownictwa pasywnego, PIBP, 2012. 6. Naciążek B., Piotrowski R.: Jak zbudować dom energooszczędny i skorzystać z dopłaty, Przewodnik Budowlany, 2013. 7. Gonzalo R., Rainer V.: Passive house design: planning and design of energy-efficient buildings, Walter de Gruyter, 2014. 8. Maclay B.: The new net zero: leading-edge design and construction of homes and buildings for a renewable energy future, Green Publishing Company, 2014. 9. Hootman T.: Net zero energy design: a guide for commercial architecture, Wiley, 2012. 10. Kachadorian J.: The passive solar house, Chelsea Green Publishing Company, 2006. 11. Chiras D.D.: The solar house - solar heating and cooling, Chelsea Green Publishing Company, 2002. 12. Spence W.P., Kultermann E.: Construction Materials, Methods and Techniques: Building for a Sustainable Future (Go Green with Renewable Energy Resources), Cengage Learning (3rd edition), 2010. 13. Romański L.: Odnawialne źródła energii, Skrypt, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013. 14. Lewandowski. W. Proekologiczne źródła energii odnawialnej. WNT Warszawa

Metody oceny: Wiedza: Zaliczenie kolokwium pisemnego, zaliczenie wszystkich zadań podczas realizacji ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych, zaliczenie projektu Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań projektowych na kolokwium, ocena sporządzonych sprawozdań i wykonanych projektów, analiza wyników i interpretacja zebranych danych, argumentacja dokonywanych wyborów, ocena ustnej prezentacji projektu Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do skutków realizacji proponowanego (przez studenta lub zespół) rozwiązania, świadomość ekologiczna, poszanowanie dla praw autorskich, odpowiedzialność za wykonywane zadanie, sumienność w przygotowaniu do realizacji zadań.

Uwagi: