ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10086o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Gleboznawstwo
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr hab. inż. Elżbieta Jamroz
Język: polski


Efekty kształcenia: Student poznaje glebę jako środowisko życia roślin. Poznaje wpływ jaki wywiera gleba na wzrost i rozwój roślin. Poznaje wpływ gleby, jej właściwości na pobieranie składników pokarmowych. Wie i rozumie wpływ minerałów ilastych, kompleksu sorpcyjnego i innych właściwości na prawidłowe funkcjonowanie roślin. Poznaje zagrożenia dla rozwoju roślin spowodowane niedostosowaniem wymogów roślin do jakości gleby. Student ma podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną o podstawowych czynnikach biotycznych i abiotycznych mających wpływ na rozwój i przebieg procesu glebotwórczego. Zdobywa wiedzę o glebie - środowisku życia organizmów i jednym z podstawowych czynników determinujących występowanie, wzrost i rozwój roślin w różnych ekosystemach. Potrafi wyjaśnić możliwości kształtowania czynników środowiskowych w celu zapobiegania procesom degradacji środowiska glebowego. Student potrafi korzystać z literatury, materiałów kartograficznych i norm branżowych w celu samokształcenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych. Student umie powiązać stopień zagrożenia degradacją gleb w wyniku działalności człowieka z właściwościami stanowiącymi o ich odporności na konkretne czynniki degradujące. Potrafi wykonać oznaczenia podstawowych właściwości gleb oraz ocenić efektywność zabiegów wpływających na poprawę ich żyzności.

Kompetencje: Student potrafi korzystać z literatury, materiałów kartograficznych w celu określenia jakości gleby, a także samokształcenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych. Student umie powiązać wymagania roślin w stosunku do jakości gleby, stopień zagrożenia degradacją gleb w wyniku działalności człowieka z właściwościami stanowiącymi o ich odporności na konkretne czynniki degradujące. Potrafi wykonać oznaczenia podstawowych właściwości gleb oraz ocenić efektywność zabiegów wpływających na poprawę ich żyzności.

Wymagania wstępne: Zakres wiedzy przyrodniczej na poziomie szkoły średniej

Treści kształcenia: Powstawanie gleb, ich morfologia, minerały ilaste, trójfazowy układ, właściwości fizyczne, dostępność wody dla roślin, właściwości chemiczne, fizykochemiczne, kompleks sorpcyjny, glebowa materia organiczna, właściwości biologiczne, degradacja gleb przyczyny, skutki, żyzność, systematyka, bonitacja, kompleksy rolniczej przydatności.

Literatura: Gleboznawstwo – praca zbiorowa red. S. Zawadzki, PWRiL, Warszawa 1999 i kolejne wydania.; Zarys gleboznawstwa – R. Turski, A. Słowińska-Jurkiewicz, J. Hetman, wyd. AR Lublin 2001. Przydatność rolnicza gleb Polski – M. Strzemski, J. Siuta, T. Witek, PWRiL Warszawa 1973. Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii – J. Drozd, M. Licznar, S.E. Licznar, J. Weber – wyd. AR Wrocław 2002.

Metody oceny: Wiedza: Zaliczenie pisemne Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji uzyskanych danych, Kompetencje społeczne: Praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach

Uwagi: