ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RRSN20305f15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Inwazje i wymieranie gatunków
Kierunek: Rolnictwo
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 18 / 0 / 0
Prowadzący: dr Magdalena Szymura
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student posiada wiadomości dotyczące wpływu obcych gatunków roślin na funkcjonowanie agroekosystemu i oddziaływania między jego komponentami. Zna mechanizmy i charakter wpływu gatunków inwazyjnych na ekosystemy. Umiejętności: Student potrafi rozpoznawać gatunki ograniczające rożnorodności biologiczną i zastosować odpowiednie metody zwalczania tych gatunków. Umie analizować zjawiska zachodzące w agroekosystemie pod wpływem gatunków inwazyjnych.

Kompetencje: Student rozumie szkodliwość wprowadzania gatunków inwazyjnych do środowiska. Rozumie znaczenie bioróżnorodności w funkcjonowaniu agroekosystemu oraz negatywnych skutków jej ograniczania w wyniku działalności człowieka.

Wymagania wstępne: Botanika, gleboznawstwo, żywienie roślin, uprawa roli i roślin, ochrona roślin.

Treści kształcenia: Pojęcie różnorodności biologicznej. Czynniki kształtujące różnorodność biologiczną. Gatunki inwazyjne. Podział gatunków obcego pochodzenia. Etapy inwazji. Metody zwalczania gatunków inwazyjnych. Regulacje prawne, dotyczące wprowadzania i eliminacji gatunków inwazyjnych. Charakterystyka inwazyjnych gatunków roślin. Projekt obejmujący ocenę zagrożenia agroekosystemu oraz plan zadań prowadzących do eliminacji gatunków obcego pochodzenia.

Literatura: Wysocki Cz., Sikorski P., 2009, Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu, SGGW, Warszawa. Wolski K., Szymura M., Gierula A., 2006, Wybrane zagadnienia z ekologii krajobrazu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Frey L. (red.) 2007. Księga polskich traw. Instytut Botaniki PAN, Kraków. Krebs C. 2011. Ekologia. PWN Warszawa.

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie treści przedmiotu. Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: w postaci znalezienia rozwiązania postawionego zadania. Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: dyskusja na zajęciach, postawa na egzaminie.

Uwagi: