ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: AGS10021o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Mikrobiologia
Kierunek: Agrobiznes
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: Prof. dr hab. Stanisław Pietr
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student nabywa wiedzę dotyczącą budowy, systematyki oraz właściwości wirusów, wiroidów, bakterii, archeonów oraz grzybów. Potrafi wyjaśnić rolę drobnoustrojów w kształtowaniu warunków rozwoju roślin oraz zachowani żyzności gleb. Ma również wiedzę na temat roli patogenów w ekosystemach oraz w produkcji żywności. Ma wiedzę na temat czynników kształtujących warunki wzrostu i rozwoju drobnoustrojów oraz ich oddziaływania na agroekosystem. Student ponadto nabywa praktyczne i teoretyczne wiadomości dotyczące kształtowania aktywności biologicznej gleb oraz podstawy warunków metod identyfikacji drobnoustrojów. Ma również wiedzę na temat możliwości praktycznego wykorzystania mikroorganizmów w ochronie i hodowli roślin (AG1_W02, AG1_W03, AG1_W012) Umiejętności: Student nabywa umiejętność oceny występowania oraz aktywności drobnoustrojów. Potrafi korzystać z metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych do identyfikacji wirusów, bakterii oraz grzybów. Rozpoznaje podstawowe taksony bakterii i grzybów. Potrafi ocenić wpływ zabiegów agrotechnicznych na kształtowanie aktywności biologicznej drobnoustrojów związanej z żyznością gleb oraz zachowaniem zdrowotności roślin i produktów rolnych. Ponadto zna specyfikę pracy i zasady bezpieczeństwa pracy z fitopatogenicznymi drobnoustrojami. (AG1_U06, AG1_U07, AG1_U08)

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Student rozumie rolę drobnoustrojów w różnych agroekosystemach i ich wpływ na kształtowanie żyzności gleb, efektywność zabiegów agrotechnicznych oraz jakości produktów rolnych. Ma świadomość ważności przestrzegania zasad higieny w związku z powszechnym występowaniem potencjalnie patogenicznych drobnoustrojów w środowisku. Student rozumie potrzebę podejmowania działań ograniczających występowanie wirusów, bakterii grzybów patogenicznych dla ludzi, zwierząt i roślin. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia w zakresie pojawiających się nowych zagrożeń oraz oceny wpływu nowych środków agrotechnicznych na bioróżnorodność agroekosystemów (AG1_K01, AG1_K03, AG1_K04)

Wymagania wstępne: Botanika, Chemia organiczna,

Treści kształcenia: Celem nauczania mikrobiologii jest zapoznanie studentów z procesami życiowymi drobnoustrojów a w szczególności bakterii oraz wpływem czynników środowiskowych na te procesy. Poznanie tych zagadnień umożliwi studentom zrozumienie roli zespołów mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności gleb, procesach transformacji nawozów mineralnych i środków ochrony roślin. Ponadto celem jest zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania drobnoustrojów w produkcji polowej roślin jak również w ochronie środowiska. W ramach przedmiotu mikrobiologia studenci zapoznają się z ogólnymi podstawami mikrobiologii. W szczególności zwraca się uwagę na wybrane procesy fizjologiczne drobnoustrojów mające praktyczne znaczenie dla zachowania żyzności gleb oraz ochrony roślin. Równocześnie omawiane są wybrane zagadnienia z metabolizmu wtórnego w związku z możliwością oddziaływania tych metabolitów na fizjologię roślin i następczego działania na zdrowie ludzi i zwierząt. Zagadnienia te omawiane są w powiązaniu z mechanizmami wzajemnego oddziaływania rośliny - drobnoustroje w glebie.

Literatura: E.A. Paul, F.E. Clark „Mikrobiologia i Biochemia Gleb” Wyd. UMCS, Lublin 2000, W. J. H. Kunicki-Goldfinger, “Życie bakterii”, PWN Warszawa, 2006. E. Gębarowska, S.J. Pietr, M. Stankiewicz, J. Kucińska, E.Magnucka, „Wybrane zagadnienia i materiały do ćwiczeń z mikrobiologii”, WUP, Wrocław, 2010.

Metody oceny: Wiedzy: kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń, egzamin pisemny Umiejętności: ocena pojedynczych zadań na kolokwium ocena pracy indywidualnej w trakcie zadań Kompetencji społecznych: ocena efektów pracy indywidualnej i zbiorowej, dyskusja na zajęciach

Uwagi: