ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BCS10407o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Biologia Rozwoju Człowieka
Kierunek: Biologia człowieka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. prof. nadzw. Barbara Kwiatkowska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Student: W1 - zna szczegółową charakterystykę poszczególnych etapów pre- i postnatalnej ontogenezy człowieka, objaśnia zmiany występujące w okresie anafazy, metafazy i katafazy, rozumie ich podłoże genetyczne i środowiskowe [BC1_W07, BC1_W08]; W2 - zna i opisuje czynniki endogenne i egzogenne wpływające na rozwój, zaburzające i przyspieszające rozwój, podstawowe zagrożenia dla zdrowia i rozwoju człowieka, objaśnia znaczenie trendu sekularnego, akceleracji i retardacji dla zmian populacyjnych [BC1_W08]; W3 - rozumie wpływ warunków środowiskowych na możliwości realizacji potencjału genetycznego, zna metody kontroli prawidłowości rozwoju człowieka, zna właściwe narzędzia [BC1_W18]; Umiejętności Student: U1- ocenia prawidłowość rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży, potrafi zastosować właściwe do oceny zmian następujących z wiekiem na wszystkich etapach ontogenezy, potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju [BC1_U07]; U2 - potrafi opisać genetyczne i środowiskowe uwarunkowania budowy i funkcji organizmu człowieka [BC1_U08]; U3 - potrafi zmierzyć potrzebne wielkości cech morfologicznych i niektórych cech fizjologicznych, umie odpowiednio wykorzystać sprzęt do badań pomiarowych, dobiera właściwe metody do badań [BC1_U06, BC1_U12]; U4- posiada umiejętność przygotowania referatu i innych prac pisemnych a także prezentacjizwiązanych z biologią człowieka w oparciu o literaturę polską i obcojęzyczną [BC1_U18, BC1_U19];

Kompetencje: Kompetencje społeczne Student: K1 - jest świadomy zagrożeń dla zdrowia i rozwoju człowieka wynikających z postępu cywilizacyjnego [BC1_K04, BC1_K06]; K2 - potrafi odpowiedzialnie i skutecznie współpracować w grupie [BC1_K02].

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: Charakterystyka okresów ontogenezy. Czynniki wpływające na rozwój na kolejnych etapach ontogenezy progresywnej. Czynniki kształtujące zmiany w okresie transwolucyjnym i inwolucyjnym ontogenezy. Metody kontroli prawidłowości rozwoju i wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i funkcjonowanie człowieka.

Literatura: 1) Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka. PWN, Warszawa 1999; 2) Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012; 3) Wolański N., Ekologia człowieka t.1 i 2, PWN, Warszawa 2006; 4) Kubica J.F., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia. Warszawa, 2004.

Metody oceny: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin testowy (30-35 zamkniętych pytań) w sesji egzaminacyjnej. Egzamin trwa 45 min. Jeśli egzamin nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym. Zaliczenie ćwiczeń: bieżąca ocena (na podstawie ustnych i 2 pisemnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów w grupach. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność.

Uwagi: