ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RESS10250f17
Rok / Semestr: 2017/2018 zimowy
Nazwa: Zarządzanie strategiczne
Kierunek: Ekonomia
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 8
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Krzysztof Rutkiewicz
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: WIEDZA: 1.Student definiuje fundamentalne pojęcia oraz dokonuje klasyfikacji problemów i klasycznych koncepcji zarządzania strategicznego. 2.Student zna metody analizy strategicznej, identyfikuje różne rodzaje strategii i kryteria ich wyboru oraz opisuje narzędzia kontroli i monitoringu postępów ich wdrażania. UMIEJĘTNOŚCI: 3.Student potrafi dokonać analizy otoczenia w skali mikro i makro, wykorzystując różne metody analizy strategicznej oraz wyznaczyć pozycję strategiczną przedsiębiorstwa. 4.Student posiada umiejętność krytycznego myślenia i oceny stosowanych strategii dla rozwoju przedsiębiorstwa. 5.Student potrafi zastosować w praktyce narzędzia zarządzania strategicznego.

Kompetencje: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 6.Student rozumie społeczną odpowiedzialność zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, dokonuje samooceny kompetencji oraz doskonali swoje umiejętności w tym zakresie. 7.Student potrafi określać priorytety służące realizacji celów zarządzania strategicznego.

Wymagania wstępne: Znajomość mikroekonomii, makroekonomii, podstaw zarządzania i analizy rynku.

Treści kształcenia: 1.Zarządzanie strategiczne i jego elementy. Istota zarządzania strategicznego, definicja strategii, proces planowania strategicznego (określanie misji i celów, analiza strategiczna, planowanie strategiczne, cechy planowania strategicznego, zalety i wady oraz znaczenie planowania strategicznego. 2.Cele analizy strategicznej, cechy współczesnej analizy strategicznej i jej wyróżniki, użytkownicy analizy strategicznej, obszary analizy strategicznej (analiza wnętrza i otoczenia organizacji), czynniki określające zakres analizy strategicznej. 3.Koncepcje analiz makrootoczenia, metody analiz makrootoczenia: metody analizy zmian ciągłych, metody analizy zmian nieciągłych (metody scenariuszowe: możliwych zdarzeń, scenariusze symulacyjne, scenariusze stanów otoczenia, scenariusze procesów w otoczeniu), praktyczne opracowanie scenariuszy zmian makrootoczenia. 4.Metody analiz mikrootoczenia: analiza "pięciu sił" M.E.Portera, punktowa ocena atrakcyjności sektora, mapa grup strategicznych, krzywa doświadczenia, praktyczne przygotowanie analizy atrakcyjności sektora, ocena punktowej atrakcyjności sektora, mapy grup strategicznych, wykorzystanie metod do budowy scenariuszy stanów mikrootoczenia. 5.Cykl życia produktu i technologii, metody portfelowe - ich atrakcyjność i pułapki, analiza kluczowych czynników sukcesu, punktowa ocena pozycji przedsiębiorstwa w sektorze, ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa, praktyczne przygotowanie analiz. 6.SWOT jako kompleksowa metoda analizy strategicznej. Analiza SWOT jako metoda rejestracji i klasyfikacji czynników warunkujących strategie organizacji, etapy analizy SWOT, proces formułowania strategii za pomocą analizy SWOT.

Literatura: Literatura podstawowa: 1.Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009. 2. Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2001. 3. Muhleman A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G., Zarządzanie. Produkcja i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 4.Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2016. 5. Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2012. 6. Steinmann H., Schreyogg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001. 7. Waters D., Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 8. Zarządzanie strategiczne. Koncepcje-metody, red.R.Krupski, Wydawnictwo AE, Wrocław 2007. Literatura uzupełniająca: 1.Bieniok H., Metody sprawnego zarządzania. Planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola., Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa 2011. 2.Galata S., Podstawy zarządzania nowoczesną organizacją. Ekonomia, kultura, bezpieczeństwo, etyka, DIFIN, Warszawa 2007. 3.Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2009. 4.Jedliński M., Zarządzanie operacyjne, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001. 5.Kreikebaum H., Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa1997. 6.Matkowski P., Zarządzanie ryzykiem operacyjnym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. 7.Owen J., Zarządzanie. Czego nie uczą w szkołach biznesu, PWE, Warszawa 2005. 8. Podstawy zarządzania operacyjnego, red. Z. Jasiński, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010. 9.Sierpińska M., Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie. Centra odpowiedzialności w teorii i w praktyce,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 10.Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001. 11.Waters D., Planowanie w firmie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2002. 12.Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu, red. M. Moszkowicz, PWE, Warszawa 2005. 13. Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 2010. 14.Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, red. M.Przybyła, Wyd. AE,Wrocław 2003.

Metody oceny: Kolokwium z treści teoretycznych oraz z części praktycznej ćwiczeń na zajęciach – 30%. Egzamin z wykładów – 30%. Ocena sprawozdań, analiz, projektów – 15%. Ocena odpowiedzi ustnej na zajęciach – 15%. Ocena aktywności i zaangażowania w trakcie dyskusji na zajęciach ćwiczeniowych – 10%.

Uwagi: