ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: PSS20210o16
Rok / Semestr: 2016/2017 zimowy
Nazwa: Psychologia społeczna
Kierunek: Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczne
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr Aleksandra Hulewska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych i społecznych, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych: ma rozszerzoną wiedzę społeczną i humanistyczną. Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania, analizy i twórczego wykorzystywania informacji. Potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne. Samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową.

Kompetencje: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Potrafi myśleć i działać kreatywnie.

Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej.

Treści kształcenia: Psychologia społeczna – główne kierunki zainteresowań oraz stosowane metody badawcze. Prawidłowości poznania społecznego. Atrakcyjność interpersonalna. Konformizm i wpływ społeczny. Postawy społeczne i ich zmiana. Stereotypy i uprzedzenia społeczne. Agresja interpersonalna. Postawy i zachowania prospołeczne. Procesy grupowe: grupy towarzyskie a zespoły zadaniowe, właściwości grup społecznych, podstawowe procesy grupowe, facylitacja a próżniactwo społeczne. Wybrane kompetencje społeczne i metody ich kształtowania. Trening umiejętności społecznych. Repetytorium.

Literatura: Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Warszawa 2012, Zysk i S-ka Wydawnictwo. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2011, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe PWN. Hulewska A., Udział stereotypów w procesie edukacji – perspektywa społecznej psychologii poznawczej. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra (s. 261-280), Sosnowiec 2012, Oficyna Wydawnicza Humanitas. Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008, Wolters Kluwer Polska.

Metody oceny: Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane ze sprawdzianu pisemnego, aktywności, udziału w dyskusjach, frekwencji oraz wykonania zadań dodatkowych. Wiedza weryfikowana jest podczas sprawdzianu pisemnego. Sprawdzian pisemny zawiera dwa pytania problemowe, umożliwiające ocenę umiejętności. Kompetencje społeczne są oceniane w oparciu o udział w zajęciach i dyskusjach tematycznych, frekwencję oraz wykonanie zadań dodatkowych. Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%

Uwagi: Wykłady, z elementami dyskusji i warsztatu.