ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: ROSS10187f16
Rok / Semestr: 2016/2017 zimowy
Nazwa: Przedmiot humanistyczny: Etyka/ Religioznastwo/ Nauka o kulturze/ Socjologia/ Psychologia społeczna/ Historia filozofii
Kierunek: Ogrodnictwo
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 60 / 0 / 0
Prowadzący: Etyka: mgr Tadeusz Sabiniewicz
Religioznastwo, Nauka o Kulturze: dr Ewa Pustelnik
Socjologia

Język: polski


Efekty kształcenia: ETYKA: Zadaniem wykładów z etyki jest kształtowanie wrażliwości moralnej i umiejętności oceny zjawisk w kategoriach dobra i zła. Istotnym celem nauczania etyki jest także porządkowanie własnych przekonań z punktu widzenia uznawanego przez siebie systemu wartości. Służy temu wprowadzenie w bogatą problematykę wartości, realizowane zarówno przez ukazanie procesu ich kształtowania się (prezentacja koncepcji etycznych w perspektywie historycznej), jak i przez refleksję nad problemami etycznymi współczesności.
RELIGIOZNASTWO: Zainteresowanie studentów różnorodnością religijną świata współczesnego, aktualnością postaw religijnych w świecie przy poszerzającym się zjawisku obojętności religijnej oraz badaniami nad religiami, które są prowadzone w ramach różnych dyscyplin religioznawstwa;
NAUKA O KULTURZE: Zainteresowanie studentów fenomenem ludzkiej specyfiki w świecie przyrody, umiejętnością tworzenia kultury; ukazanie dorobku dwóch podstawowych dziedzin badających kulturę, antropologii oraz socjologii kultury; prezentacja obszaru badań antropologii i jej najbardziej typowych problemów badawczych – kultury społeczeństw pierwotnych; przedstawienie podstawowych problemów badawczych socjologii kultury, związanych z poznawaniem specyfiki kulturowej współczesnych społeczeństw zaawansowanych technologicznie i złożonych pod względem struktury społecznej.
SOCJOLOGIA: Student nabywa podstawową wiedzę w zakresie problematyki ogólnosocjologicznej poprzez poznanie głównych pojęć, koncepcji i teorii składających się na aparat naukowy socjologii. Uzyskuje także możliwości pogłębienia elementarnej wiedzy socjologicznej w kierunku subdyscyplin szczegółowych.
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Student zapoznaje się z pojęciami, problemami i metodami psychologii społecznej. Zdobywa wiedzę na temat podstawowych zasad wpływu społecznego. Poznaje interakcje: osoba a sytuacja. Uczestniczy w wielkiej dyskusji: w jaki sposób motywy i cele, afekty i postawy, cechy osobowości kształtują różnorodne zachowania społeczne. Uczy się, jak budować harmonijne relacje z innymi osobami. Poznaje możliwości rozwiązywania problemów interpersonalnych przez dialog i otwarte komunikowanie się. Kształtuje umiejętności asertywnego porozumiewania się.
HISTORIA FILOZOFII: Student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami oraz problemami filozofii i etyki; zdobywa wiedzę na temat wysiłków człowieka Zachodu poświęconych poszukiwaniu sensu oraz uprawomocnieniu wartości.


Kompetencje: ETYKA: Kurs dostarcza wiedzy umożliwiającej etyczną ocenę postaw ludzi- w tym postępowania wobec zwierząt.
RELIGIOZNASTWO: kształtowanie postaw życzliwego zainteresowania, szacunku i tolerancji dla innych religii , ich wyznawców oraz kultur im towarzyszących.
NAUKA O KULTURZE: kształtowanie postaw zainteresowania, szacunku i tolerancji dla innych kultur oraz zainteresowanie różnorodnością kulturową świata i współczesnymi zjawiskami globalnymi w kulturze.
SOCJOLOGIA: Student jest w stanie przeprowadzić krytyczną analizę rzeczywistości społecznej w oparciu o poznane elementy socjologicznej wiedzy naukowej.
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Student lepiej rozumie siebie i innych. Potrafi skuteczniej realizować własne cele: budować zdrowe wzorce komunikacji, zarządzać nastrojami i emocjami, bronić siebie i innych, zyskiwać aprobatę społeczną, podejmować słuszne decyzje, zdobywać korzyści materialne i społeczne.
HISTORIA FILOZOFII: Ukończenie kursu umożliwia studentowi lepsze zrozumie siebie i swojego miejsca w świecie; student lepiej potrafi rozumieć moralny wymiar zachowań ludzkich.


Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: ETYKA: Podstawowe pojęcia etyki, natura etyki: realizm, naturalizm, subiektywizm, relatywizm; przedfilozoficzne koncepcje dobra i zła, klasyczna etyka chrześcijańska: św. Tomasz z Akwinu- prawo naturalne; utylitaryzm- J. Bentham, J. ST. Mill; etyka środowiskowa: spór o miejsce człowieka w przyrodzie- antropocentryzm, homocentryzm, biocentryzm; etyka ochrony zwierząt; aborcja i problem osoby; eutanazja.
RELIGIOZNASTWO: Podstawowe pojęcia, definicje i klasyfikacje religii, dzieje zainteresowań religiami, rozwój religioznawstwa, najciekawsze szkoły i kierunki badawcze, metody badawcze współczesnego religioznawstwa. Badania nad pradziejami religii oraz religiami ludów pierwotnych. Religie pisma w dziejach. Specyfika religii azjatyckich: Indie, Chiny, Japonia. Monoteizm – religie abrahamiczne. Współczesne procesy religiotwórcze.
NAUKA O KULTURZE: Wprowadzenie do nauk o kulturze, pojęcie kultury, jej cechy. Geneza kultury, Powstanie cywilizacji pisma i państwa, badania nad współczesnymi kulturami pierwotnymi, antropologia społeczności chłopskich, badania socjologii kultury nad kulturą wielkich struktur społecznych, główne problemy kultury współczesnej – kultura masowa, globalizacja kultury.
SOCJOLOGIA: socjologia jako nauka humanistyczna, społeczeństwo jako przedmiot socjologii, definicja i rodzaje grup społecznych, analiza socjologiczna państwa, partie polityczne, warunki demokracji, socjologiczne koncepcje narodu, socjologiczne ujęcie kultury, socjalizacja i kontrola społeczna, patologia społeczna, zastosowanie badań ankietowych oraz techniki wywiadu w socjologii. PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Psychologia społeczna i jej główne perspektywy teoretyczne, osoba a sytuacja - system motywacyjny, nasz obraz siebie i świata, poznanie społeczne: zrozumienie siebie i innych, autoprezentacja, wpływ społeczny, afiliacja i przyjaźń, miłość i związki romantyczne, zachowania prospołeczne, agresja, uprzedzenia, stereotypy, dyskryminacja, obecność innych a skuteczność działania, narzędzia wpływu społecznego, jak dostosować urządzenia techniczne do właściwości psychicznych i fizycznych człowieka (z problemów ergonomii), etos praktycznej skuteczności (wokół etyki inżynierskiej).
HISTORIA FILOZOFII: Spory wokół pojęcia filozofii. Filozofia jako sposób życia. Filozofia jako poszukiwanie poglądu na świat i miejsce człowieka w świecie. Platońska koncepcja erosa niebiańskiego. Droga erosa drogą filozofii. Chrześcijańskie objawienie a filozofia średniowieczna. Przełom kartezjański w filozofii. Mit rozumu a demitologizacja świata w kulturze nowożytnej. Pascalowska filozofia wiary i uczucia reakcją na nowożytny racjonalizm. Idea postępu i jej upadek. Oblicza nihilizmu w filozofii i w literaturze. Filozofia ekologiczna próbą poszukiwania nowych rozwiązań dla fundamentalnych problemów współczesnego człowieka.


Literatura: ETYKA: P. Grosh, P Vardy, Etyka, Z-sk i S-ka, Poznań 1994; J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001/2002 A. MacIntyre: Krótka historia etyki, PWN Warszawa, 1995; Z. Piątek, Etyka środowiskowa, Księgarnia Akademicka, Kraków 1998; Przewodnik po etyce pod red. Petera Singera, Książka i Wiedza, Warszawa 1998; Peter Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003
RELIGIOZNASTWO: 1. A. Bronk: Podstawy nauk o religii, Lublin 2003, TN KUL ; 2. Religie w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, praca zbiorowa, Lublin 2001, TN KUL; 3. Religie świata. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1996, „Książka i Wiedza”; 4. Religie Wschodu i Zachodu, Wybór tekstów, Warszawa 1991, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne ; 5. Zarys dziejów religii, Praca zbiorowa, Warszawa 1976 i dalsze wydania, „Iskry”
NAUKA O KULTURZE: 1. Filipiak Marian: Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Lublin 2000, Wyd. Uniw. M. Curie-Skłodowskiej; 2. Kłoskowska Antonina Socjologia kultury, PWN Warszawa 1981; 3. Nowicka Ewa: Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, W.N. PWN, Warszawa 1991; 4. Pietraszko Stanisław: Studia o kulturze, Wrocław 1992, Uniw. Wrocławski; 5. Wnuk-Lipiński Edmund: Rozumienie kultury. Szkice socjologiczne, Warszawa I.W. CRZZ 1979
SOCJOLOGIA: 1. J. Szczepański, Elementarne pojęcie socjologii, Warszawa 1970, PWN. 2. J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 2001, KUL. 3. J. Turowski, Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 2000, KUL. 4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, Znak. 5. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997, Zysk i s-ka.
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: 1. E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1995. 2. J. Jarco, B. Lewandowska, J. Stasiuk, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Wrocław 2000. 3. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. 4. B. Wojciszke, Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Ossowski: Z zagadnień psychologii społecznej, PWN, Warszawa 1967. 5. R. Cialdini, T. Kenrick, S. Neuberg, Psychologia społeczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
HISTORIA FILOZOFII: 1. J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996. 2. R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań 1994. 3. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, Warszawa 1970.


Metody oceny: ETYKA: egzamin pisemny lub ustny; minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60%
RELIGIOZNASTWO: egzamin pisemny lub ustny, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia – 60%
NAUKA O KULTURZE: egzamin pisemny lub ustny, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia – 60%
SOCJOLOGIA: egzamin pisemny; zasób wiedzy do zaliczenia - min. 50 %
PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA: Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń i egzaminu. Minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60%.
HISTORIA FILOZOFII: egzam


Uwagi: przedmiot realizowany w semestrze 1 i 2