ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BCS10417o16
Rok / Semestr: 2016/2017 letni
Nazwa: Archeologia
Kierunek: Biologia człowieka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Paweł Konczewski
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 -zna chronologię pradziejów ludzkich. Wyjaśnia i opisuje zróżnicowanie kulturowe człowieka w czasie i w przestrzeni. Zna i rozumie złożone reguły funkcjonowania człowieka w społeczeństwie i wyjaśnia je w kategoriach kulturowych[BC1_W13]; W2 -opisuje historię rozwoju archeologii oraz rozwój metod badawczych. Nazywa i opisuje podstawowe działy archeologii oraz objaśnia jej związki z naukami przyrodniczymi i humanistycznymi[BC1_W16]; W3 -zna najbardziej przydatne techniki, narzędzia i materiały w badaniach archeologicznych. Zna zasady powstawania i typy stanowisk archeologicznych i adekwatne metody badań, zna metody konserwowania i opisu eksponatów, w szczególności próbek biologicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa [BC1_W18, BC1_W20]; W4 -rozumie podstawowe zjawiska i procesy kulturowe oraz ich związki z licznymi dyscyplinami pokrewnymi. Wskazuje możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu społeczno-gospodarczym. Rozumie zagrożenia i problemy etyczno-moralne związane z rozwojem archeologii. [BC1_W19]; Umiejętności: Student: U1 - prawidłowo obsługuje wyposażenie polowe służące do badań [BC1_U02, BC1_U12]; U2 - wskazuje właściwe metody i techniki dokumentowania badań archeologicznych [BC1_U12]; U3 - prawidłowo planuje organizację i przebieg badań terenowych [BC1_U13]; U4 - prawidłowo interpretuje i stosuje przepisy prawne dotyczące organizacji i przedstawiania wyników badań [BC1_U15]; U5 - potrafi przygotować pracę pisemną i prezentację multimedialną zawierającą własne opinie skonfrontowane z literaturą, także obcojęzyczną, przy wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy [BC1_U17, BC1_U18 BC1_U19];

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - wykazuje potrzebę uzupełniania wiedzy przez całe życie [BC1_K01]; K2 - ma świadomość odpowiedzialności za zadania wspólnie realizowane w zespole [BC1_K02]; K3 - planuje zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości, jednocześnie określając priorytety zadania, wykazuje odpowiedzialność za powierzony sprzęt [BC1_K03, BC1_K08]; K4 - przestrzega zasad BHP na stanowisku archeologicznym, w szczególności w związku z zagrożeniami mikrobiologicznymi [BC1_K09].

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: Pojęcie archeologii, historia archeologii i jej rola wśród innych nauk przyrodniczych i humanistycznych. Specjalizacje w archeologii, podział chronologiczny dziejów ludzkich, migracje gatunku ludzkiego, wierzenia, sztuka, rzemiosło. Zjawisko powstawania kultur lokalnych. Zmiany w sposobach życia ludzi związane z rolnictwem, osiadłym trybem życia, metalurgią, powstaniem ośrodków miejskich. Przekształcenia środowiska przyrodniczego do środowiska kulturowego – udział człowieka w formowaniu jego otoczenia. Rola konfliktów zbrojnych i ekonomicznych w rozwoju i upadku kultur archeologicznych, zagadnienia akulturacji i migracji. Kultury archeologiczne na ziemiach polskich od pojawienia się człowieka do powstania Państwa Polskiego. Archeologia jako nauka historyczna – jej rola w badaniach nad średniowieczem, nowożytnością i czasami współczesnymi. Rola archeologii w badaniach przyrodniczych. Udział archeologii w badaniach kryminalistycznych.

Literatura: 1. Kaczanowski P., Kozłowski J.: Najdawniejsze dzieje ziem polskich, Wielka Historia Polski, t. 1, Kraków, 1998; 2. Ławecka D.: Wstęp do archeologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010; 3. Renfrew C., Bahn P.: Archeologia, teorie, metody, praktyka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002; 4. Roberts Ch.: Human remains in archaeology: a handbook, Counsil for British Archaeology, 2009.

Metody oceny: Studentów posiadających pozytywne oceny z ćwiczeń obowiązuje pisemny sprawdzian testowy (25 otwartych pytań), który trwa 90 min. Ocena końcowa jest średnią oceny z ćwiczeń i testu sprawdzającego wiedzę z wykładów. Zaliczenie ćwiczeń: praca pisemna (do 4 stron wydruku formatu A4) lub prezentacja multimedialna na temat zagadnień poruszanych na ćwiczeniach, oceny na podstawie ustnych wypowiedzi i aktywności na ćwiczeniach. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.

Uwagi: