ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS20388f17
Rok / Semestr: 2017/2018 letni
Nazwa: Wykorzystanie roślin do oceny środowiska
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr hab. Ewa Fudali, prof. nadzw., dr Katarzyna Szczepańska
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student ma wiedzę dotyczącą kształtowania i ochrony środowiska. Racjonalnie ocenia funkcjonowanie człowieka w przyrodzie i oddziaływanie działalności człowieka na środowisko. Umiejętności: Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na stan środowiska naturalnego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury lub innych źródeł dotyczących skutków antropopresji i ochrony środowiska.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespołach, przyjmując w nim różne role.

Wymagania wstępne: ekologia

Treści kształcenia: Teoretyczne podstawy bioindykacji. Cele i zakres fitoindykacji powietrza, gleb i wód powierzchniowych. Metody bioindykacyjne wykorzystujące porosty, mchy, wątrobowce i rośliny naczyniowe do oceny czystości powietrza. Roślinne wskaźniki właściwości gleb oraz fito-testy stosowane do oceny pozostałości herbicydów oraz zawartości metali ciężkich w glebach. Metoda makrofitowa w ocenie czystości rzek i jezior. Gatunki reliktowe i ich zastosowanie w ocenie przekształcenia roślinności. Roślinne wskaźniki zmian klimatu.

Literatura: Fałtynowicz W. 1997. Wykorzystanie porostów do oceny zanieczyszczenia powietrza. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno. Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa. Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. II. Ekosystemy wodne. UW-M, Olsztyn.

Metody oceny: Wiedza: kolokwium zaliczeniowe z treści wykładowych. Umiejętności: ocena wykonanych zadań. Kompetencje społeczne: ocena efektów pracy w zespole, frekwencja, terminowość oddawania sprawozdań i doboru informacji.

Uwagi: Przedmiot dla specjalności Ekologia i Ochrona przyrody.