ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10045o16
Rok / Semestr: 2016/2017 letni
Nazwa: Podstawy ochrony roślin
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr hab. Jacek Twardowski, prof. UPWr, dr inż. Włodzimierz Kita, dr inż. Jacek Jackowski, dr inż. Janina Zawieja
Język: polski


Efekty kształcenia: Knowledge: Students know the position of the major taxonomic groups of organisms harmful and beneficial, pathogens and weeds occurring in crop fields. They have knowledge of their morphology, biology and ecology, development, and understand the effect on biotic and abiotic factors. They show an knowledge of the basic methods of protection against major pests. Abilities: The course graduate can recognize most important groups of harmful and beneficial arthropods found in different ecosystems. They can perform diagnostics of the crucial plant diseases and are capable of assessing the risk of the yield loss involved. The students acquire knowledge of the critical species of annual and perennial segetal weeds, including the principles of weed management in the most important crops. The students also become instructed on the issues of the selection and appropriate application of the chemical and biological pesticides.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania przez całe życie w zakresie problematyki związanej z ochroną środowiska. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role. Ma świadomość wspólnej odpowiedzialności za zadania realizowane w grupie. Akceptuje odmienność zdania innych a w sytuacjach konfliktowych dąży do kompromisu. Przejawia wrażliwość na problemy zagrożeń środowiska i nieracjonalnej gospodarki zasobami przyrodniczymi. Jest świadom konieczności stosowania zasad zrównoważonego rozwoju. Posługuje się racjonalnymi argumentami na rzecz tych zasad. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy i konflikty związane z ochroną środowiska. Ma świadomość znaczenia rolnictwa integrowanego dla produkcji żywności oraz dla stanu środowiska. Posługuje się racjonalnymi argumentami dla stosowania zasad rolnictwa integrowanego. Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.

Wymagania wstępne: Botanika, fizjologia i biochemia roślin, Wybrane działy zoologii, Chemia, Uprawa roli i roślin

Treści kształcenia: Rola owadów w różnych ekosystemach, ze szczególnym uwzględnieniem agroekosystemów. Czynniki biotyczne i abiotyczne wpływające na wielkość populacji owadów. Szkodliwa i pożyteczna entomofauna najważniejszych upraw rolniczych. Metody ochrony roślin, sygnalizacja i prognozowanie występowania organizmów szkodliwych. Profilaktyka w ochronie roślin. Znaczenie gospodarcze organizmów chorobotwórczych, wpływ ochrony roślin na środowisko, rozwój grzybów chorobotwórczych w zależności od czynników abiotycznych. Charakterystyka podstawowych grup zoocydów, fungicydów i herbicydów, możliwości ograniczania zużycia pestycydów w polowej produkcji roślinnej. Diagnostyka ważniejszych gatunków chwastów. Metody regulacji zachwaszczenia.

Literatura: Boczek J., Lipa J. 1978. Biologiczne metody walki ze szkodnikami roślin, PWN Boczek J, 1998. Nauka o szkodnikach roślin uprawnych. Wyd. SGGW Kochman J. Węgorek W. Ochrona roślin. PLANTPRESS Kraków 1997. Kochman J.1973. Fitopatologia PWRiL Warszawa Borecki z. 1996, Nauka o chorobach roślin, PWRiL Warszawa Woźnica Z.,2008. Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL.

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, test z wykładów. Umiejętności: Ocena pojedynczych zadań na kolokwium, ocena wykonanych projektów. Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, ocena poprawności doboru argumentów w odniesieniu do podstawowych zasad ochrony roślin w konsekwencji ochrony środowiska, dyskusja na zajęciach

Uwagi: