ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IPS20224o16
Rok / Semestr: 2016/2017 letni
Nazwa: Gospodarka regionalna i lokalna, marketing terytorialny
Kierunek: Gospodarka Przestrzenna
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 28 / 0
Prowadzący: dr Katarzyna Przybyła, mgr Marta Sylla, dr Mirosław Struś
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna pojęcie regionu w ujęciu historycznym, kulturowym, administracyjnym i społecznym. Zna zasady powoływania i funkcjonowania Euroregionów. Zna znaczenie regionu dla rozwoju struktur lokalnych oraz zależności między rozwojem lokalnym a regionalnym. Zna teorie i metody badań marketingowych. Rozróżnia marketing przemysłowy i marketing miejsc. Zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego. Umiejętności: Umie przeprowadzić złożoną analizę czynników warunkujących rozwój regionalny i lokalny. Umie wskazać wariantową, w tym –optymalną, ścieżkę rozwoju i współpracy euro-między-oraz regionalnej i lokalnej umie przeprowadzić analizę marketingową. Umie określić charakter produktu w marketingu terytorialnym oraz zaplanować działania marketingowe.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę przedsiębiorczości oraz znaczenia działań promocyjnych i kształtowania wizerunku przestrzeni. Potrafi współdziałać z innymi uczestnikami zadania; wymieniać się zadaniami i kompetencjami.Potrafi wziąć na siebie odpowiedzialność za przygotowanie analiz, ocen oraz programów rozwojowych. Umie przewidzieć skutki społeczne i gospodarcze proponowanych działań.

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia: Procesy globalizacji i regionalizacji, „glokalizacja”;; typologia regionów; kryteria regionalizacji; gospodarka regionalna i lokalna; polityka regionalna; podmioty polityki regionalnej; cele polityki regionalnej; zasady polityki regionalnej; instrumenty polityki regionalnej i lokalnej; konkurencyjność regionów; rozwój regionalny; czynniki rozwoju regionalnego; cechy rozwoju regionalnego; teoretyczne koncepcje rozwoju regionalnego. Zakres działań marketingowych w przestrzeni (w tym place-marketing, city-marketing). Marketing a planowanie urbanistyczne.Badania konkurencyjności i atrakcyjności elementów przestrzeni.

Literatura: Z. Strzelecki (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa.2008 D. Strahl (red.), Metody oceny rozwoju regionalnego, Wydawnictwo AE, Wrocław2006. D. Stawasz (red.), Ekonomiczno-organizacyjne uwarunkowania rozwoju regionu teoria i praktyka, Wydawnictwo UŁ , Łódź2004. Korenik S. (red), Współczesne koncepcje przestrzennego rozwoju gospodarki i społeczeństwa, Wyd UE we Wrocławiu, Wrocław 2010 Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków2008.

Metody oceny: Zaliczenie dwóch projektów,egzamin pisemny.

Uwagi: