ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20355f16
Rok / Semestr: 2016/2017 letni
Nazwa: Dobrostan Zwierząt w Ogrodach Zoologicznych
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Adam Roman, prof. UP, dr n. wet. Przemysław Cwynar
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu utrzymania, dobrostanu, handlu i transportu zwierząt dzikich oraz podstawowych zagrożeń zoonotycznych [KB2_W01]; W2 – posiada wiedzę z tych dziedzin biologii, które mają związek z dobrostanem zwierząt, w szczególności z hodowli i prawnej ochrony zwierząt dzikich oraz z zakresu chowu zamkniętego tych zwierząt. [KB2_W02]; W3 – rozumie jakie jest znaczenie zapewnienia właściwych warunków utrzymania zwierzętom w ogrodach zoologicznych, rozumie zasady ochrony zwierząt w ogrodach zoologicznych oraz ich powiązania z hodowlą zwierząt i rolnictwem [KB2_W03]; W4 – zna podstawowe pojęcia z zakresu ekologii, w tym także zna biologię i klasyfikację wybranych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz organizację, urządzanie, zagospodarowanie pomieszczeń i wybiegów dla zwierząt [KB2_W04]; W5 – wskazuje możliwości praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu [KB2_W06]. Umiejętności: Student: U1 – prawidłowo przeprowadza obserwacje biologiczne; interpretuje i omawia wyniki oraz formułuje adekwatne wnioski, wykorzystując terminologię naukową [KB2_U01]; U2 – obserwuje wpływ czynników środowiskowych na organizm zwierząt utrzymywanych w ogrodach zoologicznych; objaśnia interakcje między poszczególnymi elementami ekosystemu i identyfikuje zagrożenia środowiska naturalnego [KB2_U04]; U3 – prawidłowo interpretuje i stosuje przepisy prawne dotyczące organizacji hodowli zamkniętych oraz szczegółowych warunków utrzymania zwierząt dzikożyjących [KB2_U07]; U4 – na podstawie fachowego piśmiennictwa formułuje argumenty dotyczące warunków utrzymania zwierząt, szczególnie w aspekcie zapewnienia im dobrostanu; dyskutuje o możliwościach rozwiązania aktualnych problemów [KB2_U06]; U5 – posiada umiejętność przygotowania sprawozdania, pracy projektowej, referatu oraz innych prac pisemnych i prezentacji związanych z tematyką przedmiotu [KB2_U05];

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – wykazuje zainteresowanie aktualizacją wiedzy z zakresu biologii i utrzymywania właściwych warunków bytowych zwierząt przetrzymywanych w ogrodach zoologicznych [KB2_K01]; K2 – potrafi zaplanować zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości [KB2_K03]; K3 – jest wrażliwy na przyrodę jako zbiór wartości poznawczych, estetycznych i edukacyjnych, a także turystycznych; jest świadomy znaczenia bioróżnorodności i propaguje jej ochronę przejawiając dbałość o jakość i przyszłość środowiska naturalnego [KB2_K04]; K4 – jest świadomy zagrożeń dla ludzi i zwierząt wynikających z postępu cywilizacyjnego; dostrzega potrzebę działań proekologicznych [KB2_K06]; K5 – wykazuje etyczne postawy wobec zwierząt [KB2_K07].

Wymagania wstępne: zoologia, fizjologia zwierząt

Treści kształcenia: Cele i zadania ogrodów zoologicznych oraz ich związek z hodowlą zwierząt i rolnictwem. Zarys historii ogrodów zoologicznych. Przegląd wybranych ogrodów zoologicznych. Utrzymanie, hodowla i dobrostan zwierząt dzikich (EAZA). Organizacja i urządzanie pomieszczeń i wybiegów dla zwierząt dzikich. Prawna ochrona zwierząt w ogrodach zoologicznych. Konwencja Waszyngtońska (CITES). Czerwona księga zwierząt. Gatunki wymarłe, ginące i zagrożone wyginięciem. Przegląd wybranych gatunków zwierząt utrzymywanych w ogrodach zoologicznych. Podstawowe zagrożenia zoonotyczne. Zajęcia terenowe w Ogrodach Zoologicznych (Wrocław, Opole).

Literatura: 1. Bell C. E. (red.): Encyclopedia of the World’s Zoos. Fitzroy Dearborn Publishers, Chicago – London 2001. 2. Hutchins M., Thoney D. A., Schlager N. (red.): Grzimek’s Animal Life Encyclopedia. Gale Group, 2003. 3. Komosińska H., Podsiadło H.: Ssaki kopytne. PWN, Warszawa 2002. 4. Sumiński P., Goszczyński J., Romanowski J.: Ssaki drapieżne Europy. PWRiL, Warszawa 1993 5. Sura P.: Encyklopedia współczesnych płazów i gadów. Wydawnictwo Fundacja, Nowy Sącz 2005

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: okresowy pisemny sprawdzian na ocenę, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen. Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemne zaliczenie m

Uwagi: