ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: OŹES10087f16
Rok / Semestr: 2016/2017 letni
Nazwa: Odzysk i recykling wybranych rodzajów odpadów
Kierunek: Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Odpadami
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: Dr inż. Jan den Boer
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, i biologii niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w czasie pozyskiwania energii z produktów i odpadów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. R1OŹE_W03 Ma wiedzę w zakresie procesów wykorzystania biomasy, w tym z biomasy odpadowej pochodzenia rolniczego i zwierzęcego. R1OŹE_W04 Ma elementarną wiedzę w zakresie projektowania systemów i urządzeń służących do pozyskiwania i wykorzystania odnawialnych źródeł energii odnawialnej, także w aspekcie zagospodarowania odpadów pochodzenia rolniczego. R1OŹE _W05 Ma ogólną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i narzędzi stosowanych w gospodarce odpadami. R1OŹE _W12 Umiejętności: Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. R1OŹE_U01 Potrafi stosując podstawowe technologie informatyczne pozyskiwać i przetwarzać informacje z zakresu gospodarki odpadami. R1OŹE _U04 Potrafi rozwiązywać w oparciu o standardowe działania inżynierskie problemy produkcyjne i eksploatacyjne w zakresie gospodarki odpadami, uwzględniając jednocześnie wymogi związane z dbałością o środowisko naturalne R1OŹE _U12

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia II i III stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych. R1OŹE _K01 Ma świadomość ważności, odpowiedzialności i skutków działalności inżyniera kierunku odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami w aspekcie odpowiedzialności za jakość życia ludzi i stan środowiska naturalnego. R1OŹE _K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania R1OŹE _K04

Wymagania wstępne: Fizyka, Chemia

Treści kształcenia: Tematyka kursu dotyczy zagospodarowania różnych rodzajów odpadów: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (ZSEE), baterie, opony, szkło, papier. Omówienie sytuacji prawnej oraz systemów zagospodarowania w Polsce i w Unii Europejskiej. Wytwarzanie odpadów oraz możliwości technologiczne przetwarzania. Określenie wpływu różnych metod przetwarzania na środowisko. Wprowadzenie do ‘Design for Recycling/Design for ReUse’.

Literatura: 1. Zarządzanie gospodarką odpadami : gospodarowanie odpadami ze szczególnym uwzględnieniem zużytych opon, sprzętu elektronicznego i elektrycznego, osadów ściekowych / Sergiusz Zabawa, Poznań : Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, 2009. 2. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Aspekty funkcjonowania system zagospodarowywania ZSEE w Polsce i innych krajach europejskich oraz wybrane technologie przetwarzania odpadów elektrycznych i elektronicznych / Ireneusz Baic et al., Warszawa, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, 2011. 3. Waste electrical and electronic equipment (WEEE) handbook / V Goodship, A Stevels, Woodhead Publishing Limited, Cambridge, UK 4. Podręcznik gospodarki odpadami : teoria i praktyka / Bernd Bilitewski, Georg Härdtle, Klaus Marek; Warszawa: Wydawnictwo Seidel-Przywecki, 2006. 5. Ökobilanzieller Vergleich zweier Verwertungsalternativen für Altreifen: Stoffliche Verwertung und Mitverbrennung im Zementofen / Ioannis Bakas et al. , Genan Business & Development A/S 2009

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie egzaminu pisemnego, zaliczenie wszystkich zadań podczas realizacji ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: analiza wyników i interpretacja zebranych danych. Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna, praca w grupie, świadomość ekologiczna, poszanowanie dla praw autorskich, odpowiedzialność za wykonywane zadanie, sumienność w przygotowaniu do realizacji zadań.

Uwagi: