ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RRSS10340f15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Stawonogi i grzyby, jako bioindykatory stanu krajobrazu rolniczego
Kierunek: Rolnictwo
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: Prof. dr hab. Z. Klukowski, Dr hab. K. Matkowski
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna zagadnienia związane z pojęciem bioindykacji i biomonitoringu środowiska. Prawidłowo definiuje pojęcia, charakteryzuje cechy właściwe bioindykatorom, opisuje najważniejsze grupy stawonogów i grzybów stenotypowych mające znaczenie dla bioindykacji. Zna biowskaźniki opisujące kondycję ekosystemu, w szczególności systemów mezofauny glebowej oraz małych zbiorników i cieków słodkowodnych. Zna podstawowe testy z zastosowaniem biomarkerów. Potrafi opisać podstawowe testy ekotoksyczności oraz wyjaśnić układy z elementem biosensorycznym. Umiejętności: Umie prawidłowo pobrać próby grzybów i stawonogów, ocenić ich liczebność. Student potrafi wyszukać gatunki wskaźnikowe w terenie. Prawidłowo rozpoznaje najważniejsze gatunki grzybów i owadów mogące mieć znaczenie, jako bioindykatory lub biomonitory dla określonego środowiska. Planuje proste systemy monitoringu na podstawie gatunków bioindykacyjnych. Umie zinterpretować proste reakcje organizmów wskaźnikowych na zmiany powodowane przez człowieka w obserwowanym środowisku. Umie zastosować wiedzę z zakresu biomonitoringu do podejmowania właściwych zabiegów integrowanej ochrony roślin. Potrafi zbierać materiały niezbędne do realizacji pracy magisterskiej.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość zagrożeń związanych z występowaniem w uprawach agrofagów, jako efekt zachwiania bioróżnorodności. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystania organizmów żywych do oceny jakości środowiska, oraz obserwacji niekorzystnych zmian w nim zachodzących.

Wymagania wstępne: Zoologia, Entomologia.

Treści kształcenia: Znajomość ważnych gospodarczo gatunków wskaźnikowych. Rola grzybów i stawonogów w ekosystemach naturalnych i antropogenicznych. Gleba powietrze i woda, jako środowisko życia stawonogów i grzybów. Testy biotyczne i wskaźniki stosowane do oceny zależności zachodzących w zbiorowiskach grzybów i stawonogów. Możliwości wykorzystania grzybów i stawonogów, jako indykatorów stanu środowiska.

Literatura: 1. Invertebrate Biodiversity as Bioindicators of Sustainable Landscapes. Practical Use of Invertebrates to Assess Sustainable Land Use. Ed. Paoletti M.G. (1999), Elsevier Science B. V. 2. Kaiser J. 2001. Bioindicators and Biomarkers of Environmental Pollution and Risk Assessment. Science Publishers. 3. Makomaska - Juchiewicz M. (red.) 2010. Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część I. GIOŚ, Warszawa. 4. Nałęcz-Jawecki G. 2000: Bioindykacja. Biologiczne metody badania toksyczności środowiska. Wyd. Akademii Medycznej, Warszawa. 5. Richling A., Splon J. 1996. Ekologia krajobrazu. PWN Warszawa, ss.311 6. Sarosiek J. 1997. Bioindykacja skażeń chemicznych i radioaktywnych środowiska z wykorzystaniem roślin. Wyd. UW Wrocław; Śnieżka T. 1997. 2. Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego Wyd. UW Wrocław. 7. Zimny H.: Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacji i biomonitoring. Wyd. Grzegorczyk, Warszawa 2006. 12. Źródła w postaci oryginalnych artykułów naukowych.

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach, egzamin pisemny. Umiejętności: Ocena z kolokwium, ocena z praktycznej umiejętności rozpoznawania gatunków wskaźnikowych grzybów i stawonogów zasiedlających gleby i wódy słodkowodne. Kompetencje społeczne: Rzeczowość argumentacji studenta podczas dyskusji w 5 stopniowej skali.

Uwagi: