ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20077o10
Rok / Semestr: 2010/2011 letni
Nazwa: Ewolucjonizm współczesny
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Leonid Rekovets
Język: polski


Efekty kształcenia: W czasie prowadzenia kursu student nabywa zasadniczą wiedzę teoretyczną o prawach i prawidłowościach rozwoju świata organicznego, charakteru postępowości i złożoności ewolucyjnej organizmów i ich zespołów w zależności od środowiska abiotycznego, procesach historycznego powstawania organizmów. Student nabywa umiejętności i posiada wiedze praktyczne o zasadach teorii Darwina i Syntetycznej teorii ewolucji i filogenezie grup organizmów współczesnych i wymarłych.

Kompetencje: Po ukończeniu kursu student otrzymuje wiedzie ewolucyjną biologiczną, która umożliwi mu kontynuować nauczanie (studiowanie) w przyszłości, przeprowadzenie badań naukowych, lub być nauczycielem biologii.

Wymagania wstępne: paleontologia, geologia historyczna, zoologia bezkręgowców i kręgowców genetyka ogólna.

Treści kształcenia: Wewnętrzne i zewnętrzne mechanizmy i czynniki ewolucji, prawa i prawidłowości powstawania życia i rozwoju biomu, współczesne poglądy na ewolucję różnych poziomów organizacji biomu, adaptaciogeneza i ewolucja ontogenezy, mikro - i makroewolucja

Literatura: Kużnicki L. Urbanek A. Zasadu nauki o ewolucji. Tom I, II. Wyd. Nauk.Warszawa, 1967. Szarski H. Mechanizmy ewolucji. Panstw. Wyd-wo Naukowe. Warszawa, 1986. Dzik J. Dzieje życia na Ziemi. Wyd-wo Naukowe PAN. Warszawa, 2003. Weiner J. Zycie i ewolucja Biosfery. Wyd-wo Naukowe PAN. Warszawa, 1999. Szmalgauzen I.I Czynniki ewolucji. Wyd-wo Naukowe PAN. Warszawa, 1986. Krzanowska H. Zaris mechanizmów ewolucji. Warszawa. 1995. Jablokow A. Yusufow A. Ewolucyonnoje uczenije. Moskwa, 1981.

Metody oceny: obowiązkowe zaliczenie ćwiczeń, egzamin testowy, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60%

Uwagi: