ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: AGS10054f16
Rok / Semestr: 2016/2017 letni
Nazwa: Zrównoważony rozwój i integrowana ochrona w produkcji roślinnej (Przedmiot do wyboru blok V– Zarządzanie środowiskiem)
Kierunek: Agrobiznes
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Anna Wondołowska-Grabowska
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Zna mechanizmy odporności roślin oraz ich reakcję na stres biotyczny i abiotyczny w środowisku i wiedzę dotyczącą wpływu niekorzystnych czynników środowiskowych na rozwój roślin, ich produkcyjność oraz uzyskiwany plon. Rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w biosferze, posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zasad ochrony przyrody w tym stabilności ekosystemów, procesów ekologicznych oraz różnorodności biologicznej, posiada podstawową wiedzę niezbędną dla zrozumienia zasady i istoty zrównoważonego rozwoju. Zna potencjalne zagrożenia, jakie niesie wystąpienie niektórych chorób infekcyjnych i groźnych szkodników. Zna integrowane metody ochrony roślin w stopniu umożliwiającym opracowanie zasad zwalczania agrofagów godnie z zasadami dobrej Praktyki Ochrony Roślin i zachowaniem przepisów BHP. Posiada wiedzę dotyczącą technologii uprawy roślin o różnym przeznaczeniu oraz możliwości stosowania różnych systemów uprawy roślin polowych w celu uzyskania pożądanych efektów i potrafi ocenić je pod względem oddziaływania na środowisko oraz uzyskanych wyników ekonomicznych. Umiejętności Potrafi ocenić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na wielkość i jakość plonów, opracować technologię uprawy roślin w warunkach różnych systemów rolnictwa, zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin i zrównoważonego rozwoju, dostosować ją do określonych warunków przyrodniczo-ekonomicznych oraz zminimalizować negatywne oddziaływanie środków ochrony roślin na środowisko. Umie wykonać analizę stanu zdrowotnego roślin w różnych ekosystemach, jak również opracować działania zapobiegające pojawianiu się czynników stanowiących potencjalne i rzeczywiste zagrożenie dla tych roślin. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań w zakresie ochrony roślin. Umie przewidywać skutki podejmowanej działalności, potrafi wskazać działania służące ograniczeniu ryzyka. Potrafi interpretować uzyskane rezultaty i na ich podstawie formułować poprawne wnioski.

Kompetencje: Rozumie potrzebę poznawania aktualnej problematyki w zakresie zrównoważonego rozwoju i integrowanej ochrony w produkcji roślinnej oraz ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. Ma świadomość indywidualnej i społecznej odpowiedzialności za stan środowiska i jakość produkowanej żywności Rozumie społeczną odpowiedzialność za wdrażanie integrowanych metod ochrony roślin. Rozumie konieczność kompleksowych i interdyscyplinarnych działań na rzecz ochrony środowiska w ramach zrównoważonego rozwoju. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Jest odpowiedzialny za pracę własną i zespołową. Potrafi współpracować w grupie, jest zdolny do akceptacji zmian ról w zespole. Myśli i działa kreatywnie. Przyjmuje odpowiedzialność za poprawność i realizację wniosków końcowych. Przestrzega zasad BHP w produkcji roślinnej oraz zasad dobrych praktyk rolniczych.

Wymagania wstępne: Podstawy ekonomii, żywienie roślin, podstawy uprawy roślin, technologie produkcji roślinnej, podstawy ochrony roślin, jakość płodów rolnych

Treści kształcenia: Identyfikacja współczesnych zagrożeń środowiskowych. Ocena przyrodniczych czynników ryzyka w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa. Identyfikacja i wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na uzyskiwany plon i jego jakość. Znaczenie monitoringu, wczesnego ostrzegania, prognozy i sygnalizacji w ochronie roślin polowej produkcji roślinnej. Stosowanie środków ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin. Regulacje prawne: Dobra Praktyka Ochrony Roślin, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Zalecenia Ochrony Roślin, Dyrektywa Azotanowa i in

Literatura: Bieszczad S., Sobota J. 1999. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Wyd. AR we Wrocławiu. Borys A. (red.) 2003. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok. Borys. T. [red.] 2000. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Warszawa-Białystok. Kronenberg J., Bergier T. 2010. Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. Wyd. Fundacja Sendzimira, Kraków. Matyjaszczyk. E., Tratwal A. 2010. Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin. Wyd. IOR, Poznań., Piontek B.E. 2002. Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski. PWN, Warszawa. Strategia Zrównoważonego rozwoju Polski do 2025 roku, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, grudzień 1999, http://www.access.zgwrp.org.pl/materialy/dokumenty/StrategiaZrownowazonegoRozwojuPolski/ Zabłocki G., 2002. Rozwój zrównoważony – idee, efekty, kontrowersje. UMK, Toruń.

Metody oceny: Ocena z ćwiczeń 60%, ocena z wykładu 40%

Uwagi: