ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS20095f12
Rok / Semestr: 2012/2013 letni
Nazwa: Malarstwo w architekturze krajobrazu
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr Anna Borcz
Język: polski


Efekty kształcenia: Student po ukończeniu kursu powinien znać zasady perspektywy i kompozycji barwnych w przedstawianiu elementów architektury krajobrazu, znać techniki malarskie i rysunkowe, praktycznie zastosować wiadomości ze sztuk plastycznych w swoich projektach.

Kompetencje:

Wymagania wstępne: Przedmioty poprzedzające: rysunek i rzeźba. Zakres i tematyka materiału została uzgodniona z prowadzącymi przedmioty rysunek i rzeźba.

Treści kształcenia:  Pojęcie perspektywy linearnej i powietrznej pomocne przy projektach plastycznych(teoria Leonarda de Vinci,S. Botticelli).  Cechy charakterystyczne ogrodów sentymentalnych odzwierciedlone w malarstwie francuskim i włoskim XVIII wieku.  Wizyta w Muzeum Narodowym na wystawie malarstwa pejzażowego neoklasycyzmu i romantyzmu.  Impresjonistyczne ujecie światła i barwy w obrazach pejzażu otwartego i martwej natury.  Proporcje postaci siedzących i stojących na tle architektury i drzew.  Kolor subiektywny, różny od naturalistycznego (E. Nolde, V. van Gogh, P. Gouguin).  Projektowanie w formie makiety. Ujęcie kubistyczne P. Cezanne`a oraz abstrakcja w malarstwie.  Kompozycja w rysunku i malarstwie. Pejzaż surrealistów.  Wizyta w Muzeum Narodowym – polskie malarstwo impresjonistów i kolorystów(m. in. Wyczółkowski, Podkowiński, Stanisławski).  Ekspresjonistyczne ujęcie pejzażu na przykładzie obrazów E. L. Kirchnera, E. Muncha, J. Ensora.  Grupy postaci w ogrodzie i w parku.  Secesja nawiązująca do sztuki japońskiej w przedstawianiu roślin i wody.  Projekty architektów zieleni od XIX do XXI wieku.  Deformacja a realizm formy przyrody w malarstwie nowoczesnym np. G. Grosz, O. Kokoschka, G. Munter.

Literatura:  Jędryczak T., (pod redakcją). Historia Sztuki – twórcy, nurty, style. Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Horyzont. Warszawa 2002.  Kowalska B.,. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki. Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1989.  Paramon J.M. Jak rysować w perspektywie, Galaktyka, Łódź 2003.  Paramon J.M. Jak rysować postacie, Galaktyka, Łódź 1995.  Paramon J.M. Światło i cień, Galaktyka, Łódź 1996.  Pecatorii S., Klasycy sztuki Schiele i ekspresjoniści. Tom 31-36 Wyd. Rzeczpospolita. Warszawa 2008.

Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń, egzamin

Uwagi: