ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10051o12
Rok / Semestr: 2012/2013 letni
Nazwa: Historia sztuki
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 4
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr Anna Borcz
Język: polski


Efekty kształcenia: Student po ukończeniu kursu powinien: Rozpoznawać i charakteryzować epoki i style z historii sztuki . Umieć rozpoznawać czas powstania danego dzieła w zakresie podstawowym. Rozumieć wzajemne powiązania rożnych dziedzin sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych. Posiadać możliwość praktycznego zastosowanie nabytych wiadomości w przyszłej pracy projektowej elementów architektury.

Kompetencje: Umiejętność rozpoznawania zjawisk oraz praktycznego zastosowania wiadomości z zakresu historii sztuki.

Wymagania wstępne: Przedmioty poprzedzające: Rysunek i rzeźba. Zakres i tematyka materiału została uzgodniona z prowadzącymi przedmiot: Rysunek i rzeźba.

Treści kształcenia:  Podział na style i epoki. Elementy archeologii, historii oraz etnografii w historii sztuki w powiązaniu z ideami kulturowymi poszczególnych epok.  Obrzędowy charakter sztuki od ludów pierwotnych do anonimowej sztuki średniowiecza. Cechy charakterystyczne sztuki gotyku.  Porównanie sztuki starożytnej i Odrodzenia we Włoszech - XIV i XV wiek. Nowe zasady perspektywy. Idee renesansowe w Polsce.  Dynamiczna kompozycja barokowa w rożnych dziedzinach sztuki. Nowa architektura i urbanistyka. Wzajemne powiązania rożnych dziedzin sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.  Przedstawienie kontrastów między nurtem klasycznym a impresjonistycznym na wybranych obiektach kultury. Wstęp do sztuki postimpresjonizmu.  Secesja w Polsce, Austrii i Czechach.  Ekspresjoniści w Austrii i Francji na początku XX wieku.  Dadaiści. Prądy futurystycznego Miasto – Masa- Maszyna.  Fowiści, kubizm.  Kubizm i konstruktywizm w Rosji i na Zachodzie Teorie Malewicza, Strużewskiego.  Zasady kompozycji według książki Rudolfa Arnheima potrzebne do przyszłego projektowania elementów architektury krajobrazu. Początki abstrakcji i suprematyzm Strzemińskiego.  Wizyta w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Surrealizm i powojenna sztuka materii.  Ekspresjonizm w malarstwie abstrakcyjnym na przykładzie twórców amerykańskich lat 40- tych i 50-tych. Późniejsza epoka Pop-artu.  Op-art. Wrocławska sztuka lat 80-tych i 90-tych.zapoznanie się z językiem recenzowania dzieł sztuki współczesnej.

Literatura:  Krzysztofowicz – Kozakowska Stefania, Stolt F., Historia malarstwa polskiego, Wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 2000.  Lloyd Christopher, Historia sztuki. Świat Książki, Warszawa 2008.  Sztuka – Rozpoznawanie stylów, Conti Flavio, Gozzoli Maria, Muza SA, Warszawa1999.  Wrotkowski Jerzy, Dzieła - Style – Epoki, (Architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka), Wyd. Jerzy Wronkowski, Gdynia 1994.  Estreicher Karol, Historia sztuki a zarysie. PWN, Warszawa, Kraków 2000  Duchting Hajo, Impresjonizm, seria: To warto wiedzieć o sztuce, Grupa Wyd. Bertelsmann Media, Warszawa 2006.  Jędryczak Tadeusz, (pod red.). Historia Sztuki – twórcy, nurty, style, Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Horyzont. Warszawa 2002.  Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu.Odkrycia sztuki, Arkady. Warszawa 1989.  Siostra Wendy Beckett, Historia malarstwa , wędrówki po historii sztuki Zachodu, Arkady, wydanie III, 1997.  Hollingsworth Mary, Sztuka w dziejach człowieka, Guiti , Ossolineum, Wrocław 1992.  Pecatorii S., Klasycy sztuki Schiele i ekspresjoniści. Tom 31-36, Wyd. Rzeczpospolita. Warszawa 2008.  Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN Warszawa 2002.  Osińska Barbara, Sztuka i czas od klasycyzmu do współczesności, WSiP, Warszawa 2005.

Metody oceny: zaliczenie

Uwagi: