ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RIPS10020o11
Rok / Semestr: 2011/2012 zimowy
Nazwa: Etyka biznesu
Kierunek: Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: Dr hab. Krystyna Skurjat
Język: polski


Efekty kształcenia: Student zrozumie, czym jest etyka w biznesie. Dowie się, jaki jest wpływ etyki na zachowania pracowników firmy. Nauczy się umiejętnie realizować zasady dobrej praktyki gospodarczej. Pozna, jak wykorzystywać metody analizy etycznych i nieetycznych zachowań oraz umiejętnie rozpoznawać zachowania niemoralne. Nauczy się posługiwać kodeksem etycznym pracownika firmy.

Kompetencje: Student nauczy się rozpoznawać naturę moralnych relacji pomiędzy pracownikami a firmą, firmą a kontrahentami, pracownikami a klientami. Zrozumie, na czym polega istota zachowań moralnych. Nauczy się zasad postępowania, które skutecznie pomogą mu w nawiązywaniu i utrzymywaniu właściwych relacji interpersonalnych w środowisku pracy.

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: Moralność, prawo, obyczajowość. Perswazyjna moc etyki. Etyka pracy. Moralne dyspozycje pracownika firmy. Typowe zjawiska z dziedziny prowadzenia biznesu. Płaca za pracę w warunkach wolnego rynku. Postępowanie i postawy ludzi biznesu w interakcjach z klientami. Etyczne problemy konkurencji. Biznes i jego ethos. Kryteria oceny właściwego postępowania ludzi biznesu. Reguły pozytywnej konkurencji Zasady: działań konstruktywnych, niezależnej inicjatywy, formalnej równości, poszanowania reguł, szacunku dla podmiotów zewnętrznych. Predyspozycje osobowościowe człowieka biznesu. Kodeks Dobrej Praktyki Gospodarczej. ”Złota reguła” postępowania etycznego. Dbałość o nieprzekraczanie dopuszczalnego ryzyka. Wpływ kultury korporacyjnej na zachowania etyczne. Konflikty i zagrożenia moralne w relacjach pracowniczych. Programy etyczne firm i ich projektowanie: rodzaje kodeksów i ich nazwy, struktura i treść kodeksów, zasady tworzenia kodeksów.

Literatura: K. Skurjat, Etyka i psychologia biznesu, Wrocław 2010. Etyka biznesu w działaniu: doświadczenia i perspektywy. Redakcja naukowa W.Gasparski i J. Dietl, Warszawa 2000. W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Warszawa 2000. G. D. Chryssides, J.H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa 1999. B. Klimczak, Etyka gospodarcza, Wrocław 2006. G. Bartkowiak, Psychologia zarządzania, Poznań 1999.

Metody oceny: Obowiązkowe zaliczenie pisemne lub ustne .Wymagany poziom wiedzy do zaliczenia–60%.

Uwagi: