ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAN10110o12
Rok / Semestr: 2012/2013 zimowy
Nazwa: Biologia roślin
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 9 / 9 / 0
Prowadzący: dr Dorota Kasowska, dr Dorota Richter
Język: polski


Efekty kształcenia: Student po ukończeniu kursu powinien: - znać budowę organów roślinnych i przebieg procesów życiowych roślin; - umieć powiązać budowę organów roślinnych z pełnionymi przez nie funkcjami; - określić powiązania roślin z otaczającym je środowiskiem; - wiedzieć jakimi metodami bada się morfologię roślin oraz określa się pozycję systematyczną do gatunku; - praktycznie zastosować wiedzę dotyczącą wymagań i reakcji roślin na czynniki środowiska do projektowania terenówzieleni.

Kompetencje:

Wymagania wstępne: Przedmioty poprzedzające: kurs biologii i chemii ze szkoły średniej. Biologia roślin należy do przedmiotów podstawowych i stanowi bazę dla dziedzin szczegółowych z zakresu architektury krajobrazu.

Treści kształcenia:  Struktura i funkcje komórki roślinnej (ściana komórkowa, cytoplazma, struktury błoniaste, jądro komorkowe, plastydy).  Fotosynteza (budowa chloroplastów, zarys przebiegu fotosyntezy, czynniki procesu).  Oddychanie komórkowe (budowa mitochondriów, zarys przebiegu oddychania, czynniki wpływające na intensywność procesu).  Funkcjonalne układy tkankowe (funkcjonowanie układów: twórczego, okrywającego, przewodzącego, fotosyntetycznego, wzmacniającego, przewietrzającego, spichrzowego, wydzielniczego, chłonnego; transport i dystrybucja asymilatów).  Anatomia rozwojowa korzenia i pędu. Mofrogeneza kwiatów, owoców i nasion u okrytozalążkowych.  Gospodarka wodna roślin i odżywianie mineralne (funkcjonowanie aparatów szparkowych, znaczenie transpiracji, rola makro i mikroelementów w metaboliźmie).  Mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, rola fitohormonów w morfogenezie.  Modyfikacje struktury i funkcjonowania roślin, współzależności ze środowiskiem.  Podstawy systematyki roślin. Charakterystyka klas i wybranych rodzin u okrytozalążkowych.  Systematyka okrytozalążkowych c.d. Repetytorium.

Literatura: - Szweykowska A., Szweykowski J. Botanika. Tom I – Morfologia. PWN, Warszawa 1993. - Podbielkowski Z., Polakowski B., Pałczyński A. Botanika. PWN, Warszawa1995. - Kopcowicz J., Lewaka S. Fizjologia roślin. PWN, Warszawa 2003. - Solomon E. P., Berg L. R., Martin D. W., Villee C. A.: Biologia. Multico, Warszawa 1998.

Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń, egzamin  Student musi wykonać zielnik zawierający 20 gatunków roślin zielnych dziko rosnących i opisać ich morfologię.

Uwagi: BRAK KARTY PRZEDMIOTU W JĘZYKU ANGIELSKIM oparto na karcie przedmiotu