ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20248o12
Rok / Semestr: 2012/2013 zimowy
Nazwa: Metodologia nauk przyrodniczych
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr hab. Krystyna Skurjat, prof. nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 - rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej. Zna metody badań obowiązujące w naukach przyrodniczych. Formułuje hipotezy badawcze i rozwiązuje w praktyce podstawowe problemy z zakresu metodologii nauk przyrodniczych [KB2_W01, KB2_W04]. W2 - potrafi posługiwać się argumentacją logiczną (filozoficzną) w dyskusjach. Potrafi zinterpretować współczesne teorie z zakresu metodologii nauk przyrodniczych [KB2_W05]. W3 - zna zasady formułowania i przeprowadzania skutecznej krytyki; miejsce i rolę procedur sprawdzających w naukach przyrodniczych, naturę powiązań badań eksperymentalnych z badaniami teoretycznymi. Potrafi planować badania biologiczne oraz ująć wyniki badań w pisemnej pracy semestralnej [KB2_W07]. W4 - rozumie problemy dopuszczalności, wykonalności i sensowności eksperymentu. Zna problemy etyczne dotyczące badań na żywych organizmach [KB2_W03]. Umiejętności: Student: U1 - potrafi wyszukiwać i korzystać z informacji czerpanych z różnych źródeł. Podejmuje właściwe decyzje dotyczące technik badawczych [KB2_U01]; U2 - uzyskuje podstawowe umiejętności merytorycznego argumentowania oraz formułowania trafnych wniosków [KB2_U06, KB2_U10].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 - wie, na czym polega odpowiedzialność za realizację zadań wykonywanych w zespole [KB2_K02]; K2 - potrafi interpretować różne stanowiska teoretyczne i postawy praktyczne. Umiejętnie korzysta ze specjalistycznej literatury[KB2_K01].

Wymagania wstępne: Brak

Treści kształcenia: Wprowadzenie do teorii poznania. Spór o uniwersalia – realizm pojęciowy skrajny i umiarkowany, klasyczna i współczesna postać tego sporu. Spór o istnienie typów ontologicznych. Zagadnienie prawdy. Porządek argumentacyjny w nauce– interpretacja, uzasadnianie, uznawanie. Struktura i funkcje nauki. Rodzaje pytań. Wyjaśnianie. Nauka jako działalność modelująca rzeczywistość. Zagadnienia rozwoju nauki– logika czy historia rozwoju. Struktura teorii i powiązania metodologiczne w biologii. Eksperyment a teoria. Problemy wykonalności eksperymentu. Motywy poznania naukowego.

Literatura: 1. Buczyńska – Garewicz H., Rozum szukający i błądzący, Toruń 2007. 2. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Wrocław- Warszawa- Kraków- Gdańsk- Łódź 1987. 3. Carnap R., Wprowadzenie do filozofii nauki, Warszawa 2000. 4. Przybyłowicz J., Logika z ogólną metodologią nauk, Gdańsk 1995. 5. Skurjat K., Zaproszenie do filozofii, Wrocław 1999. 6. Skurjat K., Znaczenie i wartość, Wrocław 2002.

Metody oceny: Jeden pisemny sprawdzian na ocenę.

Uwagi: wszystkie specjalności